کاهش ملموس قیمت نفت در بازار جهانی

ایران طرح سعودی‌ها را وتو می‌کند؟

08:08 - 1400/01/18
با تهدید چین در زمینه وضع تعرفه بر واردات نفت خام از آمریکا، قیمت نفت وست تگزاس با افتی نزدیک به 2 درصد مواجه شد. معاملات نفت برنت نیز با تبعیت از این فضا در محدوده منفی پیگیری می‌شود. همچنین ایران از احتمال وتو طرح افزایش تولید عربستان خبر داد و همین امر بازار را بیش از پیش زیر فشار قرار داد.
ایران طرح سعودی‌ها را وتو می‌کند؟

هفته گذشته تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین بالا گرفت. رئیس جمهور آمریکا از وضع تعرفه واردتی بر 50 میلیارد دلار از کالاهای چینی خبر داد و چینی‌ها نیز وعده اقدامی تلافی جویانه با شدتی مشابه را دادند. دولت چین از احتمال وضع تعرفه وارداتی بر نهاده‌های انرژی از جمله نفت خام از آمریکا نیز خبر داد. چین نزدیک به 360 هزار بشکه در روز نفت خام و 200 هزار بشکه سایر محصولات نفتی را از آمریکا خریداری می‌کند.

در این میان چهار روز دیگر قرار است نشست سران اوپک در وین برگزار شود. در حالی که عربستان سعودی قصد دارد بحث افزایش عرضه را در این نشست مطرح کند، نماینده ایران در اوپک اعلام کرده که این کشور به همراه عراق و ونزوئلا با طرح عربستان مخالفت خواهند کرد. این خبر نیز بر بازار نفت فشار وارد کرده است. کاظم‌پور اردبیلی در این زمینه اعلام کرد اگر عربستان و روسیه بخواهند سطح تولید را افزایش دهند، این امر به اتفاق آرا دیگر مشارکت کنندگان در طرح کاهش تولید احتیاج دارد و اگر این دو کشور بخواهند به صورت خودسر عمل کنند، توافق صورت گرفته در زمینه کاهش تولید را نقض کرده اند.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه آگوست جولای با افتی 0/9 درصدی در سطح 72/78 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه جولای با کاهشی به میزان 1/8 درصد در سطح 63/67 دلار معامله می‌شود.