در کنفرانس انجمن جهانی متانول مطرح شد

احتمال نوسان ملموس قیمت متانول در آینده نزدیک

08:03 - 1400/01/18
با وجود نوسان قیمت متانول در محدوده 400 دلار در هفته های اخیر، برخی از تحلیلگران صنعت محصولات پتروشیمی از احتمال افزایش نوسانات قیمت این محصول در آینده نزدیک خبر می‌دهند.
احتمال نوسان ملموس قیمت متانول در آینده نزدیک

مایک نش، تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقاتی HIS Markit در کنفرانس سالانه انجمن جهانی تولید‌کنندگان ومصرف کنندگان متانول (IMPCA) در زمینه چشم انداز قیمت متانول اعلام کرد که با توجه به ظرفیت‌های جدید تولید این محصول و همچنین چشم‌انداز افزایش تقاضا از سوی واحدهای متانول به الفین (MTO) درچین، انتظار م‌یرود شاهد افزایش نوسانات قیمت  در اینده نزدیک باشیم.

به گفته این تحلیلگر برجسته بازار محصولات پتروشیمی، افزایش تولید متانول در آمریکا، ترینیداد و توباگو، عربستان سعودی و ایران قیمت متانول را زیر فشار قرار خواهد داد. به عقیده نش، بازار متانول در کوتاه مدت تمرکز خود را بر افزایش تولید در ایران و همچنین ورود پروژه Natgasoline در تگزاس آمریکا با ظرفیت سالانه 1/75 میلیون تن قرار خواهد داد. پروژه مذکور تولید آزمایشی خود را در ماه می آغاز کرده و قرار است به زودی وارد مرحله تولید تجاری شود. در این میان تقاضای جهانی متانول به شدت متاثیر از تقاضای واحدهای متانول به الفین به ویژه در چین قرار دارد و همین امر نیز منشا نوسانات ملموسی در قیمت این محصول خواهد بود.

به گفته نش، با وجود افزایش قابل ملاحظه تقاضای متانول از سوی بخش MTO در سال‌های اخیر، در صورت افزایش ملموس قیمت این محصول، واحدهای MTO سطح خرید خود را کاهش خواهند داد و حتی ممکن است موجودی انبار خود را نیز به بازار سرازیر کنند. ذکر این نکته ضروری است که تقاضای متانول از سوی واحدهای MTO‌ در سال‌های اخیر بر تقاضای صنعت تولید فرمالدئید پیشی گرفته و انتظار می‌رود روند افزایش تقاضا از سوی این بخش در آینده نیز تداوم یابد.