تقویم‌نگاری بازار سهام

خوش‌بین به تکرار موج‌ها باشیم؟

امیدواری به موج‌های تکراری همه را به تداوم مسیر صعودی خوش‌بین کرده‌ است. در این میان اما باید منتظر وزن هر یک از مولفه‌های تاثیرگذار در سمت‌وسوی بازار بود. موضوعی که می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

اگر چه در آینده‌نگری، تنها نگاه به گذشته نمی‌تواند تعیین کننده باشد اما بدون تردید شناخت رویدادها دورنمای روشنی پیش‌روی قرار می‌دهد.

گروه خبری- تحلیلی «دنیای بورس» در رسالت خود برای پیوند گذشته با حال و آینده، مرور اتفاقات هفته گذشته را در نخستین روز هر هفته در قالب یک بسته خبری در اختیار مخاطب قرار می‌دهد تا با تعیین اهمیت و اولویت‌بندی مولفه‌های تاثیرگذار بر بازار سهام مسیر روشن‌تری پیش‌روی او قرار گیرد.

*****     *****     *****

  • اگر چه بازار سهام هفته گذشته، هفته خیره‌کننده‌ای بود اما در هفته ماقبل افت و خیزهای متفاوتی از خود به جای گذاشت. در هفته پیش‌رو ناظران مولفه اصلی در موج حرکتی سهام را به مقوله تعدیل ارزی ربط می‌دهند. البته تحولات سیاسی در داخل و جهان همزمان با تغییرات بازارهای کالایی مولفه‌های بعدی تاثیرگذار بر بازار سهام شناخته می‌شوند.

رویدادهای مهم هفته گذشته را با هم مرور می‌کنیم:   

  • شنبه: بورس تهران نخستین روز هفته گذشته را با رشد نسبتا ملموس شاخص کل آغاز کرد. در بامداد این روز بازارهای جهانی نفت و فلزات با نوسان قیمتی پایان یافتند. شدت گرفتن دوباره تنش‌های سیاسی در مقام یک عامل درنگ‌ساز در نخستین روز بازار خودنمایی می‌کرد. البته سهام خودرویی‌ها روی مرز حساس قیمتی بودند. در این روز گزارش‌هایی از «شپنا»، «فولاد»، «سخوز» و «غشوکو» مورد توجه بود. «وبصادر» هم از تازه‌ترین وضعیت برای خروج از اصل 141 قانون تجارت گفت و «های وب» هم از احتمال لغو قرارداد با پارس آنلاین.

  • یکشنبه: شاخص کل بورس در این روز به محدوده منفی خزید؛ گروهی بیشترین‌ اثر منفی داشتند و گروهی در نقش حامی بودند. همزمان با دیدار روحانی با پوتین، مجلس در این روز برای FATF تصمیم به موکول دو ماهه تصویب لایحه دولت کرد. همچنین گمانه‌زنی‌ از سقف قیمت دارویی‌ها اما خبرهای رسمی از تصویب مصوبه‌های نظام پرداخت حکایت دارد. البته سیاست دولت در جذب ارز پتروشیمی‌ها موشکافی شد و برای خودرویی‌ها، تصمیم پژو سیتروئن  و برای سیمانی‌ها، رقبای ایران در عراق خبرساز شدند. چالش‌ها در لاستیکی‌ها نیز همچنان حاشیه‌ساز است و در گروه بانکی‌ها، بانک‌های طلبکار از شهرداری هم با شهردار جلسه گذاشتند.  نمادهای «وامید»، «فولاد»، «کفرا» و «کنور»، «شیراز» و «ولملت» خبر مورد توجه بودند.

Submitted by admin on