معاون بانک مرکزی عنوان کرد

نفت پیشران رشد اقتصادی 7/4درصدی بود

07:54 - 1400/01/18

ایرنا: پیمان قربانی در گفت و گویی گفت: در فصل بهار امسال که آمار آن شهریورماه اعلام شد، رشد اقتصادی کشور 4/5 درصد به دست آمد.

وی ادامه داد: در فصل تابستان امسال نیز میزان رشد اقتصادی 9/2 درصد محاسبه شد که بر این اساس متوسط 6 ماهه نخست امسال 7/4 درصد برآورد می‌شود.

قربانی گفت: بخشی از رشد اقتصادی ناشی از روندی است که در بخش تولید نفت از دو ماهه پایانی پارسال آغاز شد و شاهد بازگشت تولید به سطح پیش از تحریم و رشد چشمگیر در این بخش بودیم.

معاون بانک مرکزی از بخش نفت به عنوان پیشران رشد اقتصادی یاد کرد و ادامه داد: خوشبختانه در فصل دوم امسال در بخش غیرنفتی اقتصاد نیز شاهد روند رو به رشد نسبت به بهار بودیم.

قربانی افزود: رشد اقتصادی در بخش‌هایی همچون کشاورزی، خدمات و صنعت در تابستان نسبت به فصل اول روند بهتری داشت که می‌توان از آن به عنوان خروج اقتصاد کشور از رکود یاد کرد.

وی اضافه کرد: آنچه در بهار و تابستان امسال در زمینه رشد اقتصادی رخ داد و برای استمرار رشد اقتصادی مهم ارزیابی می‌شود، این است که رشد در بخش‌های غیرنفتی رو به افزایش است.

قربانی گفت: در روزهای آینده بانک مرکزی جزییات تحقق رشد اقتصادی7/4درصدی را اعلام می‌کند.

اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی از 7/4 درصد رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت (100=1383)، در 6ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.