تزلزل قیمت فلزات در لندن و شانگهای

07:49 - 1400/01/18
در آستانه برگزاری نشسیت فدرال رزور برای تعیین نرخ بهره آمریکا، سطح فروش در بازار فلزات پایه افزایش یافته و در عین حال انتشار برخی گزارش‌های ناامیدکننده از اقتصاد چین نیز در ایجاد فشار بر این بازار تاثیرگذار بوده است.
تزلزل قیمت فلزات در لندن و شانگهای

ساعت22:30 امشب به وقت تهران بانک مرکزی آمریکا پیش‌بینی های اقتصادی خود را منتشر خواهد کرد و همچنین این نهاد تصمیم خود را در زمینه افزایش نرخ بهره به اطلاع فعالان اقتصادی خواهد رساند. افزایش 0/25 درصدی نرخ بهره در این نشست تقریبا قطعی به نظر می‌رسد اما سرمایه‌گذاران منتظرند تا از نظرات سران بانک مرکزی در زمینه تعداد دفعات افزایش نرخ در ادامه سال مطلع شوند. بدین ترتیب احتمال نوسان ملموس شاخص دلار پس از این رویداد بسیار بالا است و به همین علت بخشی از معامله‌گران بازار فلزات در حال بسیت موقعیت‌های معاملاتی خود هستند تا از ریسک ساعت های آتی بازار در امان باشند.

در این میان روز گذشته آمار مربوط به وام های پرداختی ماه می در چین منتشر شد و پاین تر بودن رقم اعلام شده از پیش‌بینی‌ها، نگرانی‌هایی رادر زمینه بروز مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی ایجاد کرد و همین امر نیز بازار فلزات را زیر فشار قرار داد. در عین حال آمار مربوط به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی که قرار بود روز گذشته منتشر شود، کماکان به اطلاع فعالان اقتصادی نرسیده و همین امر نیز ابهاماتی را پیش روی معامله‌گران فلزات قرار داده است.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات آتی لندن با افتی 0/5 درصدی در سطح 7176 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با افت قیمتی 0/4 درصدی به 2286 دلار رسیده است. سرب با رشدی مختصر در سطح 2470 دلار قرار گرفته و روی افتی به میزان 0/6 درصد را پشت سرگذاشته و به 3176 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 0/9 درصد ارزان شد و روی افت قیمتی یک درصدی را پشت سرگذاشت. سرب با کاهش 0/6 درصدی مواجه شد و در این میان قیمت آلومینیوم به میزان 1/2 درصد پایین آمد.