عوامل تاثیرگذار بر بازار فلزات در روز دوشنبه

07:37 - 1400/01/18
با وجود انتشار آمارهایی امیدوارکننده از اقتصاد چین، فشار ناشی از شناسایی سود در معاملات فلزات کاملا قابل لمس بوده امری که قیمت برخی از این محصولات را به محدوده منفی کشانده است.
عوامل تاثیرگذار بر بازار فلزات در روز دوشنبه

روز جمعه آمار صادرات و واردات چین در ماه می از سوی گمرک این کشور منتشر شدکه بر این اساس نرخ رشد اعلام شده برای صادرات و واردات فراتر از پیش بینی‌ها بود. همچنین در روز شنبه اداره آمار ملی چین از افزایش 4/1 درصدی شاخص قیمت تولید کننده این کشور در ماه می در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد که این نرخ رشد نیز فراتر از انتظارات بود. در عین حال شاخص قیمت مصرف کننده چین در ماه می افزایش سالانه به میزان 1/8 درصدی را تجربه کرد که رقم مذکور همتراز با پیش بینی موسسات مالی و تحقیقاتی بود.

با این وجود به علت رشد ملموس قیمت مس و روی در هفته گذشته، از رو جمعه معاملات این محصولات زیر فشار ناشی از شناسایی سود قرار گرفته امری که که در روز جاری نیز کاملا مشهود بوده و قیمت‌ها را در معاملات لندن به محدوده منفی کشانده است.

در این میان با توجه به این که در هفته جاری رویدادهای بسیار مهمی همچون برگزاری نشست بانک مرکزی آمریکا و اروپا و همچنین دیدار روسای جمهور کره شمالی و آمریکا پیش روی بازارها قرار دارد، معامله گران بازار فلزات احتیاط را چاشنی کار خود کرده اند. رویدادهای مذکور می تواند به تغییر ملموس فضای بازار ارز منجر شود امری که بر بازار فلزات تاثیر شایانی خواهد داشت.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات آتی لندن با افتی 0/2 درصدی در سطح 7293 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با رشدی مختصر به 2309 دلار رسیده است. سرب با افزایشی 0/5 درصدی در سطح 2482 دلار قرار گرفته و روی افتی به میزان 0/2 درصد را پشت سرگذاشته و به 3193 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 0/1 درصد گران شد و روی رشد قیمتی 0/5 درصدی را پشت سرگذاشت. سرب با افزایشی 0/7 درصدی مواجه شد و در این میان قیمت آلومینیوم به میزان 0/2 درصد پایین آمد.