نوسان‌های قیمت بررسی شد

حباب در دو بازار سکه و مسکن

07:35 - 1400/01/18
عمق نوسان در ۲ بازار مسکن و سکه افزایش پیدا کرد. در واقع تلاطم بهای سکه و مسکن، بحث در مورد سهم متغیرهای اقتصادی و انتظارات در این نوسان‌ها را بالا برده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در بازار سکه، رفتار هیجانی معامله‌گران، حباب آن را با محاسبه ارزش افزوده به بالای ۲۰۰ هزار تومان رساند؛ در واقع ۲۰ درصد از قیمت بازاری سکه حباب دارد. با نادیده گرفتن متغیر ارزش افزوده حباب سکه به حدود ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد.

در بازار مسکن نیز مقایسه سطح فعلی نسبت قیمت به اجاره (P به R) گواهی به وجود حباب می‌دهد. شاخص نسبت قیمت به اجاره‌بها در یک روند بلندمدت در بازه مشخصی قرار داشت؛ اما اکنون حاصل این نسبت با خروج از آن بازه در مسیر افزایشی، به 15.2 رسید.

در بازار سکه به‌نظر می‌رسد سهم انتظارات در بالا رفتن حباب بیشتر بود. رشد بی‌سابقه فلز گرانبهای داخلی در شرایطی رقم خورد که اونس به‌دلیل تعطیلی بازارهای جهانی تغییری نداشت؛ تنها محرک بنیادی سکه، رشد حدودا 2.3 درصدی دلار در بازار غیررسمی بود. با این حال، سکه در واکنش به افزایش دلار، نزدیک به ۷ درصد رشد کرد تا بتوان گفت بخش زیادی از افزایش این فلز گرانبها به متغیرهای غیربنیادی مربوط بود.

در همین رابطه در گزارش‌های امروز «دنیای اقتصاد» بخوانید:

سنجش حباب در دو بازار

حباب‌سنج «مسکن» چه می‌گوید؟

نشست‌های جهت دهنده به بازارهای جهانی