زغال‌سنگ حرارتی در اوج قیمت شش ساله

07:17 - 1400/01/18
قیمت زغال سنگ حرارتی استرالیا در روز جمعه به بالاترین سطح از سال 2012 تاکنون رسید. افزایش تقاضا از سوی منطقه شمال شرق آسیا اصلی ترین دلیل رشد قیمت این محصول در روزهای اخیر به حساب می آید.
زغال‌سنگ حرارتی در اوج قیمت شش ساله

با نزدیک شدن به فصل اوج گرما در آسیا، مصرف برق در این مطقه طبق الگوی سالانه با افزایشی ملموس مواجه خواهد شد. در این میان نیروگاههای تولید برق بر پایه زغال سنگ در روزهای اخیر مشغول تجدید موجودی انبار خود شده اند تا از کمبود سوخت در هفته های پیش روی در امان بمانند. همین امر نیز سطح تقاضا برای زغال سنگ حرارتی را به میزان ملموسی بالا برده است.

علوه بر این موضوع، اخلال در عرضه زغال سنگ از سوی جنوب آفریقا در هفته های اخیر  خریدران این محصول را با مشکلاتی در تامین کالای مورد نیاز خود مواجه کرده و همین امر نیز در تحریک بیش از پیش قیمت نقش پررنگی داشته است.به علاوه به تبع کاهش عرضه در خارج از استرالیا، بسیاری از کشتی های حمل زغال سنگ به سوی  بندر نیوکاسل استرالیا گسیل شده اند و همین امر نیز ترافیکی نسبتا شدیدی را در بندر مذکور رقم زده و کار بارگیری کشتی را با مشکلاتی مواجه کرده است.

به گزارش رویترز، در آخرین معاملات صورت گرفته در بازار زغال سنگ حرارتی، قیمت نقدی این محصول در بندر نیوکاسل استرالیا از مرز 115 دلار فراتر رفته است.  این رقم از فوریه سال 2012 تاکنون در بازار دیده نشده بود.