در گزارش ماهانه متال بولتن عنوان شد

جدیدترین پیش‌بینی قیمت سرب و روی

07:10 - 1400/01/18
در جدیدترین گزارش متال بولتن، تحلیلگران این موسسه به تعدیل پیش‌بینی خود از قیمت سرب پرداختند و در عین حال برآورد جدید قیمت روی را با توجه به چشم انداز جدید کمبود عرضه این محصول اعلام کردند.
جدیدترین پیش‌بینی قیمت سرب و روی

روی

پس از به اوج رسیدن در ماه فوریه، قیمت روی در کانالی نزولی قرار گرفت و در این مسیر به مرز روانی 3000 دلار نزدیک شد اما توانست در سطوح بالاتر از این مرز تثبیت شود. سال گذشته نیز در فاصله زمانی فوریه تا ژوئن، روی کانال نزولی مشابهی را تجربه کرد اما در ادامه توانست سیکل صعودی خود را از سرگیرد.

تحلیلگران متال بولتن معتقدند روند تجربه شده در سال گذشته یعنی خروج قیمت از فاز اصلاح و تداوم سیکل صعودی، سناریوی اصلی در انتظار بازار روی نمی‌تواند باشد اما در عین حال به عقیده این تحلیلگران نمی‌توان این احتمال را به صورت کامل نادیده گرفت.

در این میان با توجه به برآورد جدید متال بولتن از وضعیت عرضه و تقاضای روی در چین، پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی روی در سال جاری میلادی با کمبود عرضه‌ای در سطح 235 هزار تن روبرو شود که این رقم تقریبا به اندازه نیمی از مازاد عرضه‌ای است که در سال گذشته مشاهده شد. بدین ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد که با کاهش نگرانی‌ها در زمینه کمبود عرضه در بازار روی، شانس افزایش ملموس قیمت چندان بالا نیست. بر این اساس انتظار می‌رود که میانگین قیمت روی در فصل دوم سال جاری به 3100 دلار در هر تن برسد.

سرب

متال بولتن پیش‌تر در سناریوی اصلی خود میانگین قیمت سرب را در فصل دوم سال جاری در سطح 2610 دلار برآورد کرده بود اما میانگین قیمت از ابتدای فصل دوم سال تا میانه ماه می تنها به 2342 دلار رسید. عملکرد ضعیف قیمت مس در ماه آوریل و تبعیت این محصول از روند تضعیف قیمت روی، سناریوی اصلی متال بولتن را زیر سوال برد. بدین ترتیب تحلیلگران این موسسه با انجام برآوردهای جدید، میانگین قیمت سرب در فصل دوم سال را به 2450 دلار تقلیل دادند. بر این اساس پیش‌بینی می‌شودکه سرب در ماه ژوئن عملکرد قوی را پشت سربگذارد و همین امر نیز میانگین قیمت فصل دوم سال را ارتقا بخشد.

اصلی‌ترین دلیل حمایت‌کننده از قیمت را می‌توان در بروز کمبود عرضه در بازار چین جستجو کرد. کاهش ملموس ذخایر سرب در چین و باز شدن پنجره آربیتراژی میان لندن و شانگهای، به افزایش بیش از پیش واردات از سوی چینی‌ها منجر خواهد شد امری که به رشد قیمت این محصول دامن میزند.