عوامل تاثیرگذار بر رشد قیمت فلزات

فلزات پایه معاملات نسبتا پررونقی را در روزهای  اخیر تجربه کردند و توانستند با رشد قیمت هفتگی به کار خود پایان دهند. توقف روند صعودی شاخص دلار در کنار اجرای برنامه اخذ مالیات بر واردات فولاد و آلومینیوم از سوی دولت آمریکا و همچنین تحولات شبه جزیره کره، از جمله عوامل تاثیرگذار بر بازار فلزات در این هفته به شمار می روند.

پس از رشد شاخص دلار در چند هفته متوالی، این هفته روند صعودی نماگر مذکور متوقف شد. شاخص دلار در پایان هفته به 94/15 واحد رسید و بدین ترتیب افتی 0/08 درصدی را در این هفته پشت سرگذاشت. انتشار برخی از گزارش‌های اقتصادی ناامیدکننده در روز چهارشنبه در کنار تصمیم دولت ترامپ در اجرای برنامه اخذ مالیات بر واردات فولاد و آلومینیوم از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک بر معاملات دلار فشار ملموسی را وارد کرد. گزارش های مثبتی نیز از اقتصاد آلمان، فرنسه و اسپانیا به بازارها مخابره شد و این امر در کنار بهبود شرایط سیاسی در ایتالیا، یورو را در برخی از روزها در برابر دلار امریکا تقویت کرد. در پایان هفته اما با انتشار گزارش‌های بهتر از انتظار مشاغل ایجاد شده و همچنین نرخ بیکاری از سوی دولت آمریکا، بخشی از میزان افت شاخص دلار در روزهای ماقبل خنثی شد. بدین ترتیب تقاضا برای فلزات از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری در هفته اخیر افزایش یافت و همین امر نیز به رشد قیمت این محصولات کمک شایانی کرد.

علاوه بر موضوع وضع تعرفه، این هفته آمریکایی ها بار دیگر درگیری تجاری جدیدی را با چین رقم زدند. در حالی که قرار بود دور جدید مذاکرات تجاری میان دوکشور به زودی برگزار شود، کاخ سفید در بیانیه‌ای از تصمیم خود برای وضع تعرفه وارداتی بر روی 50 میلیارد دلار از کالاهای چینی خبر داد. در بیانیه مذکور اعلام شد که فهرست کالاهای مشمول تعرفه تا روز 15 ژوئن منتشر می شود. به گفته کاخ سفید، کالاهای با تکنولوژی پیشرفته مشمول این تعرفه‌ها خواهند شد. انتشار این خبر بار دیگر نگرانی در زمینه افزایش تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا را افزایش داد و بر بازارهای کالایی از جمله بازار فلزات سایه افکند و رشد هفتگی قیمت این محصولات را محدود کرد.

در این میان به تبع سفر یک مقام بلند پایه کره شمالی به آمریکا، دیدار وزیر خارجه روسیه با رهبر کره شمالی، دیدار مجدد رهبران دو کره و همچنین اعلام موضع خوشبینانه رئیس جمهور آمریکا به برگزاری نشست با کیم در موعد مقرر، ریسک ژئوپولیتیکی در بازار جهانی کاهش یافت و همین امر نیز سرمایه گذاران را به افزایش ریسک پذیری ترغیب کرد؛ امری که سطح تقاضا در بازار فلزات را در روزهای اخیر افزایش داد.

در این میان انتشار خبر اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم از اتحادیه اروپا، مکزیک و کانادا به آمریکا، بر بهبود تقاضای آلومینیوم در این هفته تاثیر مثبتی گذاشت و قیمت این محصول را بار دیگر از مرز 2300 دلار فراتر برد. اعمال تعرفه مذکور واکنش تند شرکای تجاری آمریکا را در پی داشت.

همچنین باز بودن پنجره آربیتراژی میان لندن و شانگهای در بازار روی، از رشد قیمت این محصول حمایت مناسبی را به عمل آورد. کاهش عرضه شمش روی در چین نیز از دیگر دلایل رشد قیمت به حساب می آید.

در پایان هفته موجودی انبار مس و روی در بازار لندن جهشی مقعطی را تجربه کرد و همین امر نیز به افزایش هفتگی سطح ذخایر این دو محصول منجر شد.

تغییرات قیمت فلزات در روز جمعه و همچنین در هفته اخیر به شرح جدول زیر بوده است:

Submitted by admin on