تعمیق جنگ تجاری میان آمریکا و دیگر قدرت‌های اقتصادی

06:59 - 1400/01/18
با اعلام رسمی وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک به آمریکا،داستان جنگ تجاری میان قدرت‌های بزرگ جهان وارد مرحله جدیدی شد. در این میان تداوم کشمکش های تجاری میان چین و امریکا و تهدید ترامپ برای وضع تعرفه بر واردات خودرو به این کشور نیز فضای حاکم بر تجارت جهانی را بیش از پیش مشوش کرده است.
تعمیق جنگ تجاری میان آمریکا و دیگر قدرت‌های اقتصادی

شب گذشته وزیر بازرگانی آمریکا رسما اعلام کرد که از نیمه شب پنج شنبه، اعمال تعرفه های وارداتی فر فولاد و آلومینیوم بر فولاد  و آلومینیوم ساخت اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک به اجرا درخواهد آمد. بر این اساس تعرفه وارداتی در نظر گرفته شده برای فولاد در سطح 25 درصد و برای آلومینیوم در سطح 10 درصد خواهد بود. 

این اقدام آمریکا خشم اتحادیه اروپا و مقامات مکزیرک و کانادا را برانگیخت به گونه ای که رئیس کمیسیون ارپا ضمن انتقاد شدید از اقدام دولت ترامپ، وعده مقابله به مثل را به آمریکایی ها داد. همچنین کانادا اعلام کرد که بر واردات 16/6 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی شامل فولاد، آلومینیوم، آب مرکبات و مشروبات الکلی تعرفه وارداتی وضع خواهد کرد. نخست وزیر این کشور نیز سفر خود به واشنگتن به منظور مذاکره بر سر چیمان تحارتآمریکای شمالی (نفتا) لغو کرد.همچنین مکزیک نیز وعده اقدام متقابل را به آمریکا داد و از تصمیم خود برای وضع تعرفه بر محصولات کشاورزی و صنعتی این کشور خبر داد.

این واکنش در حالی رخ داده است مه به نظر می رسد ترامپ قصد ندارد از بازی آغاز شده کنار بکشد. وی اخیرا دستور بررسی تاثیر واردات خودرو به آمریکا بر صنعت خودروسازی این کشور را صادر کرده است. به گفته ترامپ در صورت تایید شدن تاثیر منفی واردات خودرو بر صنعت داخلی آمریکا، موضوع افزایش تعرفه واردات خودرو را مد نظر قرار خواهد داد.

همچنین در روزهای گذشته شاهد بودیم که کاخ سفید از عزم این کشور برای وضع تعرفه بر واردات 50 میلیارد از کالاهای چینی با تکنولوژی پیشرفته خبر داد.این تصمیم در حالی اتفاق افتاد که قرار بود دور جدید مذاکرات تججاری میان چین و آمریکا به زودی برگزار شود. اقدام دولت ترامچ خشم چینی‌ ها رابرانگیخت. مقامات چین اعلام کردند که تمایلی برای مقابله تجاری با کشورهای دیگر را ندارند اما اگر آمریکا بخواهد به تعهدات خود در کذاکرات اخیر را زیرپابگذارد،این کشور ترسی از اقدام متقابل نخواهد داشت.