قیمت مس به کمتر از 6800 دلار رسید

افول فلزات‌پایه در صبح چهارشنبه

06:54 - 1400/01/18
با تقویت بیش از پیش شاخص دلار آمریکا، افزایش نگرانی در زمینه تنش تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان و رویگردانی سرمایه‌گذاران اروپایی از دارایی‌های پرریسک به تبع تعمیق بحران سیاسی در ایتالیا، قیمت فلزات در روز جاری به محدوده منفی خزید.
افول فلزات‌پایه در صبح چهارشنبه

تعمیق بحران سیاسی در ایتالیا و احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور، یورو را به کف 10 ماهه در برابر دلار آمریکا رسانده و همین امر نیز سطح تقاضا در بازارهای کالایی از سوی معامله گران و سرمایه‌گذاران اروپایی  را کاهش داده است.

در عین حال به تبع تاثیرمنفی تحولات ایتالیا بر کشورهای اتحادیه اروپا ، معامله گران اروپایی از دارایی‌های پرریسک مانند فلزات رویگردان شده  و به سوی دارایی‌های امنی مانند فرانک سوییس و ین ژاپن حرکت کرده‌اند. همین امر نیز فشار مضاعفی را بر بازار فلزات ایجاد کرده است.

همچنین در حالی که قرار است تا چند روز دیگر دور جدید مذاکرات تجاری میان چین و آمریکا برگزار شود، کاخ سفید در بیانیه‌ای از تصمیم این کشور برای وضع تعرفه وارداتی بر روی 50 میلیارد دلار از کالاهای چینی خبر داد. در بیانیه مذکور اعلام شده که فهرست کالاهی مشمول تعرفه تا روز 15 ژوئن منتشر خواهد شد. به گفته کاخ سفید، کالاهایی با تکنولوژی پیشرفته مشمول این تعرفه‌ها خواهند شد. انتشار این خبر بار دیگر نگرانی در زمینه افزایش تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا را افزایش داد و بر بازارهای کالایی از جمله بازار فلزات سایه افکند.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات آتی لندن با افتی 0/4 درصدی در سطح 6799 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با کاهشی 0/2 درصدی به 2266 دلار رسیده است. سرب با کاهشی 0/3 درصدی در سطح 2426 دلار قرار گرفته و روی افتی به میزان 0/8 درصد را پشت سرگذاشته و به 3059 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس یک درصد ارزان شد و سرب نیز افت قیمتی 0/8 درصدی را پشت سرگذاشت. روی با کاهشی 0/3 درصدی مواجه شد و در این میان قیمت آلومینیوم به میزان 0/4 درصد پایین آمد.