سایه سنگین تحولات ایتالیا بر ارز واحد اروپا

یورو در کانون توجه معامله‌گران

06:54 - 1400/01/18
با تعمیق بحران سیاسی در ایتالیا، یورو به روند نزولی خود در برابر فرانک سوییس و ین ژاپن ادامه داد اما روند نزولی این ارز در مقابل دلار آمریکا متوقف شد.
یورو در کانون توجه معامله‌گران

پس از کش و قوس های روزهای اخیر، حال برخی از منابع نزدیک به دو حزب 5 ستاره و لیگ از قوی تر شدن احتمال انحلال پارلمان از سوی رئیس جمهور ایتالیا و برگزاری انتخابات زودهنگام خبر می دهند. به تبع این امر نرخ بازده اسناد خزانه ایتالیا با رشدی 1/9 درصدی در دو هفته اخیر به 3/19 درصد رسید. همین امر نیز فشار بر یورو را افزایش داده است. هم اکنون نرخ برابری یورو- دلار آمریکا به 1/15 واحد رسیده که این رقم در 10 ماه گذشته بی سابقه بوده است. با این وجود در روز جاری به تبع آغاز فرآیند شناسایی سود بر روی این جفت ارز، روند نزولی یورو در برابر دلار متوقف شده است. همچنین نرخ برابری یور- فرانک سوییس در سطح 1/14 واحد قرار دارد. بدین ترتیب یورو 4/4 درصد از ارزش خود را در برابر فرانک در ماه جاری میلادی از دست داده است. همچنین ارزش یورو در برابر ین ژاپن در روز جاری 0/1 درصد کاهش یافته است.

در این میان از تب و تاب معاملات بر روی دلار آمریکا کاسته شده و شاخص دلار تاکنون رشدی محدود را پشت سرگذاشته است. امروز در تقویم اقتصادی رویدادهای با اهمیتی به چشم می خورد و همین امر نیز سرمایه‌گذاران را کمی محتاط کرده است. از جمله این گزارش‌ها می توان به گزارش خرده فروشی و بازار کار آلمان، تولید ناخالص داخلی فرانسه، تولید ناخالص  داخلی آمریاکا و همچنین گزارش موسسه ADP از بازار کار این کشور اشاره کرد.

بدین ترتیب شاخص دلار تا این لحظه از معاملات روز چهار‌شنبه با رشدی 0/1 درصدی به 94/8 واحد رسیده است.