در مجمع سیمان شاهرود چقدر سود تقسیم شد؟

دستورکارهای امسال « سرود »

06:48 - 1400/01/18
سیمان شاهرود راه‌اندازی طرح‌ها در لیست دستورکارهای سال 97 قرار داده است. مجمع سالانه «سرود» علاوه بر تشریح کامل نقاط قوت و ضعف مجموعه، سود و فروش سال 97 را هم پیش‌بینی کرد.
دستورکارهای امسال « سرود »

مجمع سالانه سیمان شاهرود با 60 درصد صاحبان سهام برگزار شد و البته در پایان 19 تومان سود به ازای هر سهم میان سهامداران تقسیم شد. «سرود» اخیر سرمایه خود را با 81 میلیارد به ثبت رساند. تقسیم سود با سرمایه جدید انجام شد. همچنین صاحبان سهام در پایان مجمع سرمایه‌گذاری سیمان تامین، سیمان ارومیه، سیمان قاین، سیمان صوفیان و سرمایه‌گذاری تدبیر به مدت 2 سال به عنوان اعضای هیات مدیره ابقا شدند.

گزارش هیات مدیره

محمد فتوگرافی؛ مدیرعامل سیمان شاهرود 4 نکته در خصوص عملکرد «سرود» را ارایه کرد:

الف) صادرات و فروش: سیمان شاهرود توانست 160 هزار تن سیمان به کشورهای افغانستان، ترکمنستان، روسیه و قزاقستان صادر کند که معادل 2.7 درصد کل صادرات سیمان کشور است، البته سال قبل این نسبت 3.1 درصد بود. در تحویل داخلی هم با بیش از یک میلیون تن سیمان سهم 2.1 درصدی از بازار سیمان داخلی را به خود اختصاص داد.

این سهم بازار در سال مالی قبل 2 درصد بود که نشان از رشد دارد. شرکت تلاش کرده با وجود افزایش تحویل سیمان، موجودی کلینکر خود را کاهش دهد که آن را تقریبا به میزان سال 1394 رساند. تولید سیمان با نیم درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به 1.17 میلیون تن رسید.

فروش سالانه شرکت به مبلغ 112 میلیارد تومان تقریبا 13 درصد بیشتر از سال قبل از آن بود، اما با این حال سود خالص به 17 میلیارد تومان رسیده در حالی که سال قبل از آن 4.4 میلیارد تومان بود. یعنی با رشد 13 درصدی درآمد فروش، سود خالص حدود 4 برابر شده که ناشی از رشد نرخ فروش سیمان بود.

ب) مصرف انرژی: مصرف انرژی الکتریکی و حرارتی به ازای تولید هر تن کلینکر در سیمان شاهرود کمتر از شاخص استاندارد بود. شرکت با صرفه‌جویی در مصرف انرژی الکتریکی توانسته 4.2 میلیارد تومان کمتر هزینه کند.

پ) اقدام‌های 96: بازسازی و راه‌اندازی مجدد بارگیرخانه خط 2 شامل کابل‌کشی و بهسازی تجهیزات هم پس از آتش سوزی سال گذشته از اقدام‌های سال 1396 بود.

ت) طرح‌ها و پروژه‌ها: از طرح‌ها و پروژه‌های شرکت مهم‌ترین آن بررسی فنی و مالی طرح تولید بتن خشک و محصول‌های بتنی است. همچنین تکمیل طرح جامع اعلان و اطفای حریق در دستور کار است.

ث) پیش‌بینی 97: بر مبنای گزارش هیات مدیره برای سال 1397 فروش 127 میلیارد تومانی و 15.9 تومان سود به ازای هر سهم پیش‌بینی شد.

گزارش حسابرس

گزارش حسابرس «سرود» مقبول بدون بند شرط اعلام شد.

پرسش و پاسخ

در بخش پرسش و پاسخ هیات رییسه به دو پرسش سهامداران پاسخ دادند:

الف) سود سال 97: یکی از سهامداران پرسید چرا با وجود پیش‌بینی فروش بیشتر در سال 1397 سود هر سهم کمتر از سال 1396 پیش‌بینی شده است؟ هیات رییسه در این باره پاسخ داد: پیش‌بینی سود برای سال 1396 در ابتدا 4.4 میلیارد تومان بود که با عملکرد بهتر شرکت سود سالانه به 17 میلیارد تومان رسید. افزایش فروش شرکت در سال 1397 صرف نرخ رشد ارز و سایر هزینه‌هایی می‌شود که شرکت با آن روبه‌رو است. البته ممکن است پیش‌بینی انجام شده کمی محافظه‌کارانه باشد.

ب) دورنمای سیمان: مدیرعامل درباره وضعیت سیمان در کشور می‌گوید: وضعیت سیمان به بودجه عمرانی کشور و وضعیت ساخت و ساز بستگی دارد. در سال 1396 افزایش یک درصدی در مصرف سیمان رخ داد. از سوی دیگر صادرات هم کاهش داشت، بنابراین تنها در صورت تحرک در وضعیت ساخت و ساز کشور یا نیاز همسایگان به سیمان می‌توان به رشد صنعت سیمان امیدوار بود.

حاشیه‌های مجمع

- کلیپ مجمع: کلیپی به عنوان بخشی از عملکرد به نمایش درآمد که در آن تصاویری از مجمع سالیانه سال گذشته، سمینار محیط زیست و توسعه پایدار، سمینار آشنایی با استانداردهای جدید سیمان، بازسازی بارگیرخانه که دچار آتش‌سوزی شد و چند جلسه و نشست دیگر آورده شده بود.

- زمان انتصاب مدیرعامل: در ابتدای شروع مجمع سهامداران متوجه شدند که مدیرعامل سیمان شاهرود اخیرا به مدیریت سیمان فارس و خوزستان منصوب شده است.

- عین گزارش: مدیرعامل گزارش هیات مدیره را عینا قرائت کرد.

- تاریخ تاسیس: سیمان شاهرود در سال 1363 تاسیس و در سال 1377 به بهره‌برداری رسید و در سال 1381 وارد بورس اوراق بهادار شد. سهامدار عمده «سرود» سیمان فارس و خوزستان (سفارس) است.