پیش‌بینی قیمت طلا در روز دوشنبه

06:46 - 1400/01/18
با وجود افت ملموس شاخص دلار در روز جاری، قیمت طلا بار دیگر به محدوده منفی خزید و از مرز 1300 دلار فرو افتاد. تحولات شبه جزیه کره اصلی ترین عامل تاثیرگذار بر بازار طلا در روز جاری به حساب می‌آید.
پیش‌بینی قیمت طلا در روز دوشنبه

در پی رشد ملموس ارزش یورو در برابر دلار آمریکا، شاخص دلار در روز دوشنبه وارد محدوده منفی شد. این نماگر در برهه کنونی با افتی 0/4 درصدی در سطح 93/8 واحد قرار گرفته است. با وجود افت شاخص دلار، معاملات طلا زیر فشار قرار گرفت و قیمت این محصول بار دیگر به کمتر از 1300 دلار در هر اونس رسید.

پس از آنکه در اواخر هفته گذشته رئیس جمهور آمریکا از لغو دیدار برنامه ریزی شده با رهبر کره شمالی در ماه ژوئن خبر داد، مقامات کره ای ضمن ابراز تاسف از این موضوع اعلام کردند که پیونگ یانگ حاضر است تمام تلاش خود را برای برگزاری این نشست به کار بندد. پس از این رویداد ترامپ ضمن مثبت ارزیابی کردن موضع کره شمالی اعلام کرد هنوز احتمال دیدار وی با کیم در ماه ژوئن وجود دارد. در ادامه رهبران کره جنوبی و کره شمالی بار دیگر در نقطه صفر مرزی دیدار کردند. روز گذشته نیز خبر رسید که یک هیات آمریکایی برای تدارک دیدار رهبران دو کشور به پیونگ یانگ سفر کرده‌اند.

به تبع افزایش احتمال دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی و کاهش ریسک ژئوپولیتیکی در شبه جزیره کره، سرمایه‌گذاران در روز جاری از درایی‌هایی امنی مانند فلزات قیمتی رویگردان شدند و همین امر نیز به افت قیمت طلا دامن زد.

از منظر تکنیکال با تنزل قیمت طلا به سطوح پایین تر از مرز روانی 1300 دلار، فشار ملموسی در سمت فروش شکل گرفته است. همچنین در برهه کنونی قیمت در سطوح پایین تر از میانگین موزون نمایی 5 روزه (1298) قرار گرفته  و همین امر نیز چشم‌انداز روشنی را پیش روی طلا قرار نمی دهد. (قیمت پایین‌تر از میانگینهای 13 و 62 روزه نیز تثبیت شده است). در این میان در سطح 1295 مقاومتی وجود دارد که در یک سال اخیر معتبر بوده و به نظر می رسد که قیمت می تواند در سطوح بالاتر از این مرز تثبیت شود. در صورت شکست این مرز به سمت پایین، احتمال نفوذ قیمت در برهه ای از معاملات به سطوح کمتر از 1290 دلار وجود دارد.

هم اکنون هر اونس طلا در معاملات آسیایی بازار کامکس در قرارداد ماه ژوئن با قرارگیری در سطح 1291/1 دلار، افت قیمتی 7/6 دلاری را تجربه می کند. در بازار نقدی قیمت 4/4 دلار افت کرده و در سطح 1296/8 دلار قرار گرفته است.