تقویم‌نگاری رویدادها

مروری بر بازارهای کالایی در هفته اخیر

06:35 - 1400/01/18
در مطلب پیش‌رو مهمترین رویدادهای حاکم بر بازار نفت، طلا، فلزات پایه، سنگ آهن، متانول و اوره درهفته اخیر به صورت جامع پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.
مروری بر بازارهای کالایی در هفته اخیر

نفت خام: با انتشار خبر توافق آمریکا و چین برای تعلیق اجرای عوارض وارداتی در ابتدای هفته، قیمت نفت در مسیر صعود قرار قرار گرفت. پیروزی مجدد مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا و افزایش تحریم های آمریکا بر ضد این کشور نیز به این روند دامن زد. همچنین سخنگرانی شدید الحن وزیر خارجه آمریکا بر ضد ایران از دیگر عوامل حمایت کننده از قیمت نفت بود. این روند اما در اواخر هفته مختل شد. اعلام خبر مذاکره روسیه و عربستان برای افزایش تولید نفت به منظور خثی کردن تاثیر کاهش احتمال صادرات نفت ایران و ونزوئلا و طرح موضوع افزایش سقف تولید در نشست آتی اوپک از سوی وزیر نفت عربستان، معاملات نفت را زیر فشار شدیدی قرار داد. در نهایت نفت برنت در قراردادهای ماه جولای با افتی 2/6 درصدی در این هفته به 76/19 دلار رسید و نفت وست تگزاس برای تحویل در ماه جولای 4/7 درصد ارزان شد و به 67/44 دلار رسید.

سنگ آهن: قیمت سنگ آهن این هفته با تاثیرپذیری از بازار محصولات فولادی و همچنین نوسانات تقاضا فراز و فرود ملموسی را تجربه کرد. به گزارش متال بولتن شاخص قیمت سنگ‌آهن 62 درصد در قرارداد سی اف آر کینگدائو چین در روز جمعه  به 63/94 دلار رسید و بدین ترتیب کاهش قیمتی 0/4 درصدی را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرده است. برای مرور روند حاکم بر بازار سنگ آهن این مطلب را مطالعه کنید.

 

فلزات پایه: نوسان قیمت فلزات این هفته چندان چشم‌گیر نبود اما در این میان سرب توانست به لطف باز شدن پنجره آربیتراژی و همچنین کمبود عرضه در بازار چین با جهشی ملموس مواجه شود. از دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازار فلزات در این هفته می توان به رشد شاخص دلار و مذاکرات تجاری میان چین و آمریکا اشاره کرد. گزارش کامل رویدادهای بازار فلزات را اینجا بخوانید.

طلا : هر اونس طلا در معاملات آتی بازار کامکس این هفته 1/4 درصد گران شد و به 1309 دلار رسید. رشد شاخص دلار تا اواخر هفته بازار طلا را زیر فشار قرار داد اما اعلام خبر لغو دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی قیمت را به مدار صعود بازگرداند. برای آکگهی از جزئیات رویداد مذکور به این گزارش مراجعه کنید.

 

متانول: این هفته قیمت متانول در بازار داخلی چین 200 یوان پایین آمد و همین امر منجر به کاهش 8 دلار قیمت در بازار واردتی این کشور شد.. شرکت Zhejiang Xingxing این هفته به صورت غیر منتظره واحد متانول به الفین خود را به منظور انجام برخی از تعمیرات به مدت 30 روز تعطیل کرد. در عین حال میزان ذخایر متانول در شرق چین (استان جیانگسو) 6 درصد افزایش یافت همین امر نیز بازار را زیر فشار قرار داد. روند حاکم بر بازار متانلو در هفته اخیر را اینجا بخوانید.

اوره گرانول: بازار اوره گرانول هفته پررونقی را پشت سرگذاشت و قیمت این محصول نسبت به پایان هفته ماقبل رشدی بیش از 5 درصد را تجربه کرد. بر طبق گزارش Fertilizerworks قیمت سبد جهانی اوره گرانول در هفته منتهی به 24 می با رشدی 12/1 دلاری (5/5 درصد) در سطح 232/84 دلار قرار گرفت.