نگاهی به معاملاته هفتگی فلزات پایه

یکه‌تازی سرب در بازار فلزات

06:35 - 1400/01/18
این هفته بسیاری از محصولات معاملاتی بازار فلزات پایه نوسان قیمت نه چندان ملموسی را نسبت به هفته ماقبل تجربه کردند و در این میان تنها سرب توانست با جهش قیمتی بیش از چهار درصد مواجه شود. باز شدن پنجره آربیتراژی میان لندن و شانگهای در بازار سرب و همچنین کمبود عرضه در بازار چین از دلایل اصلی رونق معاملات این محصول به حساب می‌آید.
یکه‌تازی سرب در بازار فلزات

این هفته باز هم شاهد رشد ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان بودیم امری که تقاضا برای فلزات را در بازار لندن به میزان ملموسی متاثر کرد. شاخص دلار درروز جمعه به 94/25 واحد رسید که این رقم بالاترین رکورد سال 2018 میلادی به حساب می‌آید. کاهش تنش‌ها میان آمریکا  و کره شمالی پس از نامه نگاری‌های روز گذشته در بهبود روند حرکتی شاخص دلار تاثیر شایانی داشت. برای اطلاع از روند حاکم بر شاخص دلار در روزهای اخیر می توانید به این گزارش مراجعه کنید.

با وجود رشد شاخص دلار، سرب این هفته عملکردی درخشان را در میان فلزات پایه به ثبت رساند و توانست با افزایش قیمتی بیش از 4 درصد مواجه شود. روز جمعه روند شناسایی سود بر بازار سرب حاکم شد و بخشی از رشد پیشین این محصول از میان رفت. پیش‌تر سرب تا قیمت 2500 دلار نیز توانسته بود پیشروی کند اما در نهایت در سطح 2430 دلار به معاملات هفتگی پایان داد. باز شدن پنجره آربیترآژی میان بازار لندن و شانگهای در کنار تداوم سختگیری دولت چین در زمینه تولید معدنی و واردات سرب را می توان از دلایل اصلی رشد قیمت این محصول به حساب آورد. برای آگاهی از عوامل تاثیرگذار بر جهش قیمت سرب به این گزارش رجوع کنید.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازار فلزات می‌توان به مباحث مربوط به مذاکرات تحاری میان آمریکا و چین اشاره کرد. پس از اتمام مذاکرات فشرده اخیر میان هیاتی چینی به رهبری معاون نخست وزیر چین و وزیر دارایی آمریکا، دو کشور در بیانیه‌ای مشترک از تعلیق اجرای تعرفه‌های وارداتی وضع شده در ماه‌های اخیر خبر دادند و اعلام کردند که بر سر افزایش معنادار صادرات نهاده‌های انرژی و کشاورزی به توافق رسیده‌اند. وزیر خزانه‌داری آمریکا پس از انتشار این بیانیه اعلام کرد که چینی‌ها موافقت کرده اند تا تعرفه وارداتی بسیاری از کالاها را کاهش دهند. معاون نخسیت وزیر چین نیز توافق اخیر را بازی برد- برد توصیف کرد.

در اواسط هفته رئیس جمهور بیان کرد که از روند مذاکرات تجاری اخیر میان این کشور و چین راضی نبود است. وی همچنین اعلام کرد که دو کشور در زمینه تعلیق تحریم‌های شرکت ZTE  به توافق نرسیده‌اند. در پایان هفته کاخ سفید به کنگره آمریکا اعلام کرد که برای آغاز به کار مجدد ZTE در آمریکا با چینی‌ها به توافق رسیده است. ترامپ نیز در حساب تویتری خود گفت که این شرکت با تدابیر جدید امنیتی و تغییر مدیریت قادر خواهد بود به فعالیت خود در آمریکا ادامه دهد.

گروه مطالعات بین المللی مس این هفته در گزارشی اعلام کرد که عرضه کاتد مس در 2 ماه ابتدایی سال جاری کاهشی بیش از 12 درصد را پشت سرگذاشته و تقاضای این محصول در مدت مذکور افزایشی نزدیک به چهار درصد را تجربه کرده است.

همچنین در راستای جلوگیری از ضرر و ریان شرکت روسال از تحریم‌های خزانه داری آمرکیا علیه این شرکت، اولک دریپاسکا از سمت مدیر غیر موظف در هیات مدیره روسال استعفا کرد.

 

این هفته تغییر موجودی انبار فلزات در بازار لندن چندان قابل توجه نبود. در این میان بیشترین کاهش ذخایر به نام آلومینیوم به ثبت رسید.

یکه‌تازی سرب در بازار فلزات12

همچنین تغییرات قیمت فلزات در روز جمعه و همچنین در هفته اخیر به شرح جدول زیر بوده است:

یکه‌تازی سرب در بازار فلزات10