فشار روسیه و عربستان بر بازار انرژی

نفت خام باز هم ارزان شد

06:31 - 1400/01/18
روند نزولی قیمت نفت در روز جمعه باز هم تداوم یافته و این محصول به مرز 78 دلار بازگشته است. بررسی موضوع عقب نشینی از برنامه کاهش تولید نفت از سوی روسیه و عربستان سعودی اصلی‌ترین دلیل تزلزل قیمت به حساب می آید.
نفت خام باز هم ارزان شد

الکساند نواک، وزیر انرژی روسیه روز جمعه اعلام کرد که با وزیر نفت عربستان در زمینه عقب نشینی از بخشی از برنامه کاهش تولید نفت به گفتگو پرداخته است. برخی منایع آگاه نیز به خبرگزاری رویترز گفته اند که مقامات روسیه، عربستان و امارات متحده عربی در حال بحث برای افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز هستند.

افزایش تحریم های آمریکا بر ضد ونزوئلا احتمال کاهش بیش از پیش تولید نفت این کشور را تقویت کرد. در عین حال خروج آمریکا از برجام و برقرای مجدد تحریم های این کشور بر علیه ایران، نگرانی هایی را در زمینه کاهش احتمالی صادرات نفت این کشور در ماه های پیش رو در میان فعالان بازار انرژی ایجاد کرد و همین امر نیز قیمت نفت را در روزهای گذشته به بیش از 80 دلار در هر بشکه رساند.

در پی این امر قیمت هر بشکه  نفت برنت در قراردادهای ماه جولای با افتی یک درصدی در روز جمعه به 78 دلار رسید. پیش تر قیمت تا 77/7 دلار نیز تنزل کرده بود. نفت وست تگزاس نیز برای تحویل در ماه جولای به میزان 0/7 درصد ارزان شده و به 70/2 دلار رسیده است.