تحولات کره شمالی بر بازار ارز سایه افکند

فراز و فرود دلار در پی لغو دیدار ترامپ و کیم

06:31 - 1400/01/18
پس از افت شاخص دلار در روز گذشته به تبع واکنش سرمایه گذاران به انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا و همچنین لغو دیدار رئیس جمهور این کشور با رهبر کره شمالی، صبح امروز به لطف اتخاذ رویکردی سازنده از سوی کره شمالی، روند نزولی این نماگر متوقف شد.
فراز و فرود دلار در پی لغو دیدار ترامپ و کیم

چهارشنبه شب صورتجلسه نشست اخیر بانک مرکزی آمریکا منتشر شد و سرمایه گذاران از خلال این گزارش به رضایت نهاد مذکور از روند حاکم بر اقتصاد و همچنین لزوم افزایش تدریجی نرخ بهره پی بردند. این در حالی است که بسیاری از فعالان اقتصادی منتظر دریافت سیگنالی در جهت افزایش بیش از پیش نرخ بهره در آمریکا بودند. بدین ترتیب در روز گذشته معاملات دلار در برابر ارزهای مطرح جهان زیر فشار قرار گرفت.

در عین حال رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در نامه ای به رهبر کره شمالی اعلام کرد با توجه به تداوم موضع خصمانه و لحن عصبانی کره شمالی در بیانیه اخیر این کشور، به نظر می آید که در شرایط کنونی برگزاری دیدار برنامه ریزی شده به صلاح نباشد. در مقابل این تصمیم، کره شمالی در بیانیه ای اعلام کرد که از برهم خوردن ملاقات میان سران دو کشور متاسف بوده و امیدوار است که ملاقات مذکور به زودی برگزار شود. در این بیانیه ذکر شده که کره شمالی علاقه مند به برگزاری این دیدار در هر زمان و به هر شکلی است تا از این طرق بتوان مشکلات را برطرف کرد.

در پی این موضع گیری، بار دیگر بسیاری از سرمایه گذاران با رویگردانی از دارایی های امنی مانند ین ژاپن و فرانک سوییس به سوی دارایی های پرریسک تر مانند دلار آمریکا حرکت کردند و همین امر نیز منجر به توقف روند نزولی شاخص دلار و بازگشت این نماگر به مدار صعود شد.در برهه کنونی شاخص دلار آمریکا با رشدی مختصر به 93/8 واحد رسیده است.