در آستانه انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا رقم خورد

صعود دلار، تزلزل نفت و فلزات

06:28 - 1400/01/18
در حالی که قرار است صورتجلسه نشست اخیر بانک مرکزی آمریکا امشب منتشر شود، معامله‌گران بازار ارز رویکرد محتاطی را در پیش گرفته‌اند. در این میان قیمت نفت با توجه به گزارش انستیتوی نفت امریکا از تغییرات ذخایر نفت این کشور زیر فشار قرار گرفته و فضای معاملات فلزات پایه نیز با توجه به ابراز نارضایتی دونالد ترامپ از روند مذاکرات تجاری با چین و همچین عدم حصول توافق دو کشور در زمینه تعلیق محدودیت های وضع شده برای شرکت ZTE منفی شده است.
صعود دلار، تزلزل نفت و فلزات

بازار ارز

شاخص دلار در معاملات صبح چهارشنبه روندی صعودی را در پیش گرفته اما با توجه به اینکه قرار است امشب صورتجلسه نشست اخیر بانک مرکزی آمریکا منتشر شود، سرمایه‌گذاران رویکردی محتاط را در پیش گرفته‌اند و به همین علت نیز حجم معاملات چندان بالا نیست.

در این میان پس از اعلام احتمال به تعویق افتادن دیدار رئیس جمهور آمریکا  و رهبر کره شمالی، بخشی از سرمایه‌گذاران به سوی داراریی‌های امنی مانند ین ژاپن حرکت کرده‌اند که این امر منجر به رشد ملموس ین در برابر دلار آمریکا شده است.

امروز در تقویم اقتصادی گزارش‌های مهمی به چشم می خورد. همانگونه که گفته شد امشب صورتجلسه نشست اخیر بانک مرکزی آمریکا منتشر خواهد شد. همچنین در ساعت‌های پیش رو شاخص مدیران خرید تولیدی آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا به اطلاع فعالان اقتصادی خواهد رسید. در ادامه نیز قرار است گزارش تورم بریتانیا، شاخص مدیران خرید تولیدی آمریکا و همچنین گزارش ذخایر نفت این کشور به بازاها مخابره شود.

بدین ترتیب تا این لحظه از معاملات روز چهارشنبه شاخص دلار آمریکا با رشدی محدود به 93/66 و.احد رسیده است.

فلزات پایه

با ورود شاخص دلار به محدوده مثبت، بسیاری از محصولات معاملاتی در بازار فلزات پایه به محدوده منفی قیمت وارد شده است. در این میان روند شناسایی سود در معاملات مس و سرب پس از رشد اخیر قیمت این دو محصول آغاز شده است.

همانگونه که در بخش ابتدایی گزارش عنوان شد، امشب صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا به اطلاع فعالان اقتصادی خواهد رسید و در عین حال گزارش‌های اقتصادی مهمی نیز از اقتصاد اروپا و آمریکا در ساعت‌های آتی منتشر خواهد شد. بدین ترتیب ممکن است تغییرات رادیکالی را در بازار ارز شاهد باشیم و همین امر نیز منجر به افزایش احتیاط در میان معامله‌گران بازار فلزات شده است.

در این میان شب گذشته رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از روند مذاکرات تجاری اخیر میان این کشور و چین راضی نبود است. وی همچنین اعلام کرد که دو کشور در زمینه تعلیق تحریم‌های شرکت ZTE  به توافق نرسیده‌اند. انتشار این خبر بار دیگر نگرانی‌هایی را در میان فعالان اقتصادی در زمینه بالاگرفتن جنگ تعرفه‌ای میان دو اقتصاد بزرگ جهان برانگیخت و همین امر نیز چشم‌انداز تقاضا برای فلزات را تضعیف کرد.

در برهه کنونی هر تن آلومینیوم در معاملات آتی لندن با رشدی 0/1 درصدی در سطح 2264 دلار قرار گرفته است. مس0/3 درصد ارزان شده و به 6941 دلار رسیده است. سرب با کاهش قیمتی 0/6 درصدی در سطح 2452 دلار قرار گرفته و روی رشدی اندک را پشت سرگذاشته و به 3054 دلار رسیده است.

نفت خام

صبح امروز گزارش انستیتوی نفت آمریکا از ذخایر نفت این کشور منتشر شد. براساس گزارش نهاد مذکور، در هفته منتهی به هجدهم ماه می، میزان ذخایر نفت آمریکا با کاهشی 1/3 میلیون بشکه‌ای روبرو شده است. این درحالی است که پیش‌بینی می‌شد رقم کاهش ذخایر در سطح2/8 میلیون بشکه ‌باشد. بدن ترتیب افت کمتر از انتظار ذخایر نفت آمریکا بر معاملات نفت خام در روز چهارشنبه فشار وارد کرد و قیمت این محصول را به محدوده منفی کشاند.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه جولای با افتی 0/6 درصدی در سطح 79/9 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه جولای با کاهشی به میزان 0/4 درصد در سطح 71/9 دلار معامله می‌شود.