دلایل تزلزل قیمت فلزات در روز سه‌شنبه

06:24 - 1400/01/18
با وجود افت ارزش دلار، معاملات فلزات پایه زیر فشار قرار گرفته است. شناسایی سود پس از رشد شب گذشته و خروج بخشی از سرمایه‌گذاران از بازار در آستانه انتشار صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزور از دلایل افت قیمت به حساب می‌آید.
دلایل تزلزل قیمت فلزات در روز سه‌شنبه

روز گذشته با وجود رسیدن شاخص دلار به 94 واحد، فلزات به تبع اعلام توافق آمریکا و چین برای تعلیق تعرفه‌های تجاری اخیر با رشد قیمت مواجه شدند. در ادامه بخش اعظمی از رشد پیشین شاخص دلار خنثی شد و همین امر نیز از سیر صعودی قیمت فلزات حمایت کرد.

 

با شروع معاملات روز جاری اما شاهد آغاز فرآیند شناسایی سود در معاملات لندن هستیم امری که قیمت بسیاری از محصولات را به محدوده منفی کشانده است. در عین حال در آستانه انتشار صورتجلسه نشست اخیر بانک مرکزی آمریکا، بخشی از فعالان بازار در حال بستن موقعیت‌های معاملاتی خود هستند تا با ریسک نوسان شدید قیمت فلزات مواجه نشوند. گزارش مذکور قرار است فردا منتشر شود و احتمل دارد که سرنخ‌های موجود در زمینه تغییرات نرخ بهره و عقب نشینی از برنامه خرید اوراق در این گزارش به نوسان ملموس ارزش دلار در برابر ارزهای مطرح جهان منجر شود امری که می تواند قیمت فلزات را به میزان ملموسی متاثر سازد.

در این میان سرب شب گذشته بیش از سه درصدگران شد و امروز نیز کاهش قیمت این محصول چندان قابل توجه نبودهاست. افزایش تقاضا برای سرب از سوی بخش خودروسازی چین و همچنین افزایش سختگیری‌های زیست محیطی در این کشور بر سر راه تولید معادن ، از دلایل اقبال سرمایه گذاران به این محصول به حساب می‌آید. میزان فروش خودرو در چین افزایشی 11/5 درصدی را در ماه آوریل تجربه کرده و همین امر نیز گواهی بر افزایش تقاضا برای سرب در برهه کنونی به حساب می‌آید.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات آتی لندن با افتی مختصر در سطح 6896 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با کاهشی 0/7 درصدی به 2266 دلار رسیده است. سرب با کاهشی 0/7 درصدی در سطح 2415 دلار قرار گرفته و روی افتی به میزان 0/8 درصد را پشت سرگذاشته و به 3078 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 0/3 درصد گران شد و سرب نیز رشد قیمتی 2/1 درصدی را پشت سرگذاشت. روی با کاهشی 0/4 درصدی مواجه شد و در این میان قیمت آلومینیوم به میزان 0/3 درصد پایین آمد.