صعود فلزات با تعلیق جنگ تجاری چین و آمریکا

06:18 - 1400/01/18
با وجود رشد ملموس ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان در صبح امروز، بسیاری از محصولات معاملاتی در بازار فلزات‌پایه به لطف انتشار خبر تعلیق جنگ تجاری میان آمریکا و چین وارد محدوده مثبت قیمت شده‌اند. روز گذشته مقامات دو اقتصاد بزرگ جهان از توقف اجرای تعرفه‌ها تجاری خبر دادند و همین امر نیز چشم انداز رشد اقتصاد جهانی و همچنین دورنمای تقاضا برای کالاهای خام صنعتی از جمله فلزات را بهبود بخشید.
صعود فلزات با تعلیق جنگ تجاری چین و آمریکا

پس از اتمام مذاکرات فشرده اخیر میان هیاتی چینی به رهبری معاون نخست وزیر چین و وزیر دارایی آمریکا، روز گذشته دو کشور در بیانیه‌ای مشترک از تعلیق اجرای تعرفه‌های وارداتی وضع شده در ماه‌های اخیر خبر دادند و اعلام کردند که بر سر افزایش معنادار صادرات نهاده‌های انرژی و کشاورزی به توافق رسیده‌اند. وزیر خزانه‌داری آمریکا پس از انتشار این بیانیه اعلام کرد که چینی‌ها موافقت کرده اند تا تعرفه وارداتی بسیاری از کالاها را کاهش دهند. معاون نخست وزیر چین نیز توافق اخیر را بازی برد- برد توصیف کرد.

با انتشار این خبر، نگرانی‌ها در زمینه لطمه دیدن روند رشد اقتصاد جهانی به تبع جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان کاهش یافت و همین امر نیز چشم‌انداز تقاضا برای فلزات را بهبود بخشید و قیمت بسیاری از این محصولات را در مسیر صعودی قرار داد. رشد قیمت فلزات در حالی رقم خورد که شاخص دلار در صبح امروز موفق به عبور از سقف 5 ماه اخیر خود شد.

از دیگر اخبار حمایت کننده از بازار فلزات می توان به پیش بینی مرکز اطلاعات دولتی چین از رشد اقتصادی این کشور اشاره کرد. نهاد مذکور در گزارشی اعلام کرد که براساس برآوردهای صورت گرفته، اقتصاد چین در فصل دوم سال 2018 نرخ رشدی 6/7 درصدی را تجربه خواهد کرد.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات آتی لندن با رشدی 0/7 درصدی در سطح 6871 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با کاهشی 0/5 درصدی به 2260 دلار رسیده است. سرب با افزایشی 0/4 درصدی در سطح 2345 دلار قرار گرفته و روی رشدی به همین میزان را پشت سرگذاشته و به 3106 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 0/5 درصد گران شد و روی رشد قیمتی 1/2 درصدی را پشت سرگذاشت. سرب با افزایشی 1/5 درصدی مواجه شد و در این میان قیمت آلومینیوم به میزان 0/3 درصد پایین آمد.