بسته خبری بازارهای کالایی

06:11 - 1400/01/18
در مطلب پیش‌رو، مهمترین رویدادهای بازارهای کالایی از جمله نفت و پتروشیمی، طلا، فلزات پایه و سنگ آهن پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.
بسته خبری بازارهای کالایی

نفت خام: نفت خام این هفته معاملات پررونقی را پشت سرگذاشت و قیمت این محصول باز هم افزایش یافت. نگرانی فعالان بازار انرژی در زمینه کاهش احتمالی صادرات ایران و همچنین افت عرضه از سوی ونزوئلا از دلایل اصلی حمایت از قیمت نفت خام به حساب می‌آید. انتشار گزارش کاهش 1/4 میلیون بشکه ای ذخایر نفت آمریکا از سوی اداره اطلاعات انرژی این کشور نیز از دیگر عوامل حمایت کننده از قیمت به حساب می آید. بدین ترتیب در هفته‌ای که گذشت قیمت نفت برنت در قراردادهای ماه جولای با افزایشی 1/8 درصدی به 78/5 دلار در هر بشکه رسید. این محصول در برهه ای حتی از مرز 80 دلار نیز عبور کرده بود. همچنین نفت وست تگزاس در قراردادهای ماه ژوئن 1/8 درصد گران شد و در سطح 71/3 دلار قرار گرفت.

فلزات پایه: بازار فلزات پایه این هفته به تبع افزایش ارزش دلار آمریکا و انتشار برخی گزارش‌های ناامیدکننده از اقتصاد چین زیر فشار قرار گرفت. در هفته اخیر شاخص دلار به لطف صعود بازده اسناد خزانه 10 ساله آمریکا رشدی 1/1 درصدی را تجربه کرد و همین امر نیز تقاضا برای فلزات را کاهش داد. مذاکرات تجاری چین و آمریکا نیز از سوی فعالان بازار به دقت رصد شد.

اداره آمار ملی چین در گزارشی اعلام کرد که سرمایه گذاری در دارایی های ثابت این کشور در ماه آویل با نرخ رشد سالانه‌ای به میزان 7 درصد مواجه شده و نرخ رشد سالانه خرده فروشی در ماه آوریل نیز به 9/4 درصد رسیده است. همچنین بنا بر اعلام این نهاد، تولیدات صنعتی چین در ماه آوریل در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 7 درصد افزایش یافته و قیمت مسکن نیز در شهرهای بزرگ این کشور با افزایشی سالانه ای در سطح 4/7 درصد مواجه شد. نرخ رشد سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت و خرده فروشی کمتر از انتظارات بوده است.

همچنین رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که وی به همراه رئیس جمهور چین در حال همکاری برای بازگشت شرکت ZTE به بازار آمریکا هستند. شرکت مذکور به ارسال محصولات تولیدی آمریکا به ایران پرداخمتهم شده بود و شرکت های آمریکایی  از ماه گذشته به دستور دولت آمریکا از همکاری با این شرکت منع شده بودند. همچنین در اواخر هفته مقامات آمریکایی ادعا کردند که در مذاکرات تجاری، چین تعهد کرده که مازاد تراز تجاری خود را با آمریکا به 200 میلیاد دلار کاهش دهد که البته این خبر در ادامه این خبر به وسیله سخنگوی وزارت خارجه چین تکذیب شد. در این میان دولت چین تحقیقات ضد دامینگ بر روی ذرت خوشه‌ای صادراتی آمریکا به این کشور را متوقف کرد.

در این میان با افزایش سختگیری دولت چین بر سر مسائل زیست محیطی و تداوم بازرسی  بر روی معادن روی عرضه کنسانتره این محصول به بازار داخلی چین محدود شد و همین امر نیز رشد قیمت روی در بازار فلزات لندن را به همراه داشت. در عین حال گروه مطالعات بین المللی سرب و روی در گزارشی از بروز کمبود عرضه 37 هزار تنی در بازار سرب در فصل ابتدایی سال 2018 میلادی خبر داد. همچنین برخی از رسانه‌های روسی در روز جمعه اعلام کردند که اولگ دریپاسکا، سهامدار بزرگ شرکت روسال قصد ندارد در انتخاب مجدد اعضای هیات مدیره این شرکت حضور یابد. این خبر قیمت آلومینیوم را زیر فشار شدیدی قرار داد. اقدام اخیر برای خنثی کردن اثر تحریم‌های خزانه داری آمریکا بر ضد شرکت روسال اتخاذ شده است. دریپاسکا ماه گذشته در لیست سیاه خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت.

بسته خبری بازارهای کالایی19

طلا : رشد ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان، این هفته تقاضا برای طلا را در بازارهای جهانی کاهش داد به گونهای که هر اونس طلا در قرارداد ماه ژوئن بازار کامکس با افتی 2/1 درصدی به 1391 دلار رسید. شاخص دلار در هفته اخیر افزایشی 1/1 درصدی را پشت سرگذاشت.

سنگ آهن: بر طبق گزارش متال بولتن شاخص قیمت سنگ‌آهن 62 درصد در قرارداد سی‌اف‌آر کینگدائو چین در روز جمعه  به 66/92 دلار رسید که این رقم منعکس کننده کاهش قیمتی 0/7 درصدی نسبت به پایان هفته گذشته است. نوسان قیمت فولاد در بازار داخلی چین و همچنین کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن در بنادر این کشور، از دلایل تزلزل قیمت در هفته اخیر به شمار می رود.

اوره گرانول: این هفته بازار اوره گرانول زیر فشار قرار گرفت و این محصول 3 درصد ارزان شد . بر طبق گزارش Fertilizerworks قیمت سبد جهانی اوره گرانول در هفته منتهی به هفدهم ماه می با افتی هفت دلاری  در سطح 220/6 دلار قرار گرفت.

متانول: در هفته اخیر رونق مناسبی در معاملات متانول مشاهده شد و قیمت این محصول در تمام بازارهای وارداتی آسیا به غیر از بازار هند افزایش یافت. کاهش ذخایر متانول در شرق چین و افت عرضه از منطقه خاورمیانه به تبع تعطیلی تعدادی از واحدهای تولیدی به منظور انجام فرآیند تعمیر و نگهداری، از دلایل رشد قیمت در این هفته به حساب می‌آید. در دو هفته ابتدایی ماه می میزان واردات متانول چین در سطح 215 هزار قرار گرفته و انتظار می‌رود که این رقم تا پایان ماه به 500 هزار تن برسد. بدین ترتیب پیش بینی می شود وادرات متانول چین در ماه جاری نسبت به ماه می سال 2017 کاهشی 25درصدی را تجربه کند.

اتیلن: به علت وجود حاشیه سود مثبت تولید استایرن مونومر و مونواتیلن گلایکول، تقاضا برای اتیلن این هفته در سطح مطلوبی قرار داشت. در عین حال عرضه نیز به میزان کافی صورت گرفت و همین امر نیز به ثبات قیمت این محصول در هفته اخیر دامن زد. در عین حال با کاهش فاصله قیمت اتیلن میان اروپا و آسیا به 80 دلار، میزان عرضه با انگیزه های آربیتراژی به بازارهای آسیایی روندی نزولی را تجربه کرد.

پروپیلن: تقاضا برای پروپیلن این هفته در بازار چین افزایش یافت و در عین حال محموله‌های محدودی نیز به بازار وارداتی این کشور عرضه شد و به تبع این امر قیمت در این بازار رشدی محدود را پشت سرگذاشت. همچنین نرخ تولید در واحد هیدروژن زدایی شرکت هواوی در استان هبی اخیرا کاهش یافته و همین امر نیز به کاهش عرضه پروپیلن در شمال چین  دامن زده است.

پی‌وی‌سی: برخی از تولیدکنندگان بزرگ پی‌وی‌سی در آسیا این هفته قیمت فروش محصول خود در قالب قراردادهای ماه آینده را اعلام کردند که قیمت ‌های مذکور 20 تا  30 دلار نسبت به قیمت‌های ماه می پایین‌تر بود. این در حالی است که بسیاری از فعالان بازار انتظار ثبات و یا حتی افزایش مختصر قیمت را در قراردادهای ماه ژوئن داشتند. به تبع این امر، قیمت پی‌وی‌سی در بازارهای وارداتی آسیا زیر فشار قرار گرفت.

پلی‌اتیلن: به گفته فعالان بازار محصولات پتروشیمی، با شروع ماه رمضان در کشورهای مسلمان، به همانند سال‌های گذشته تقاضا برای پلی‌اتیلن در آسیا پایین آمده است. در این میان رشد قیمت نفت منجر به افزایش قیمت پلی اتیلن در برخی از مناطق شده است.کاهش نرخ تولید در برخی از واحدهای تولیدکننده پلی اتیلن سبک خطی در چین نیز از دیگر عوامل حمایت کننده از قیمت این محصول به حساب می آید. در بازار پلی اتیلن سنگین کماکان شاهد وجود تقاضای قوی از سوی صنایع پایین دستی هستیم امری که منجر به تحریک قیمت شده است.

پلی‌پروپیلن: قیمت پلی‌پروپیلن رافیا در در قراردادهای آتی بازار کالایی دالیان این هفته باز هم به روند صعودی خود ادامه داد و به 9283 یوان رسید.  همین امر نیز به رشد قیمت این محصول در بازار داخلی چین و همچنین بازارهای وارداتی آسیا دامن زد. با این وجود برخی از فعالان بازار تداوم روند صعودی قیمت را در هاله‌ای از ابهام می بینند. به گفته این دسته از معامله‌گران، تقاضا برای پلی پروپیلن از سوی بخش تولید پلی‌استر به صورت فصلی کاهش خواهد یافت و در عین حال شروع ماه رمضان در کشورهای اسلامی نیز بر افت تقاضا برای این محصول دامن خواهد زد.

بوتادین: کمبود عرضه بوتادین در بازار ژاپن، تقاضا برای محموله‌های با منشا کره جنوبی  این محصول را در هفته اخیر به میزان ملموسی بالا برد و همین امر نیز به رشد قابل ملاحظه قیمت منجر شد. در عین حال میزان تقاضا برای بوتادین از سوی صنایع پایین دستی به ویژه تولید ABS در هفته اخیر بیش از پیش افزایش یافت و همین امر نیز در تحریک قیمت تاثیر شایانی داشت.

بسته خبری بازارهای کالایی14