نوسان نفت در مرز 80 دلار

06:05 - 1400/01/18
پس از آنکه نفت خام نتوانست شب گذشته در سطوح بالاتر از 80 دلار تثبیت شود، این محصول در معاملات روز جمعه بار دیگر در مدار صعود قرار گرفته و قیمت در یک قدمی عبور از 80 دلار قرار دارد.
نوسان نفت در مرز 80 دلار

دیشب قیمت نفت خام در مقطعی از معاملات به 80/5 دلار رسید اما به سرعت از این مرز عقب نشینی و تا 79/3 دلار تنزل کرد. با از سرگیری معاملات امروز اما بار دیگر این محصول با رشد قیمت مواجه شده است. قیمت 80 دلار در بازار نفت از نوامبر سال 2014  تا شب گذشته در بازار مشاهده نشده بود.

نگرانی از کاهش بیش از پیش عرضه نفت خام علت اصلی رونق بازار این محصول به حساب می آید. فعالان بازار انرژی مواردی همچون کاهش تولید نفت ونزوئلا و همچنین احتمال افت صادرات نفت ایران به تبع تحریم‌های آمریکا بر ضد این کشور را از دلایل افزایش قیمت نفت در برهه کنونی می دانند.

شب گذشته بانک Jefferies در گزارشی اعلام کرد که تحریم ‌های یک جانبه آمریکا بر ضد ایران می تواند صادرات نفت این کشور را بیش از یک میلیون بشکه در روز پایین بیاورد. در عین حال بانک Barklays نیز در گزارشی از احتمال رسیدن میانگین قیمت نفت برنت به 70 دلار در سال جاری میلادی خبر داد.پیش بینی قبلی این بانک در سطح 63 دلار بود.

بدین ترتیب هر بشکه نفت خام برنت در قرارداد ماه جولای تا این لحظه از معاملات امروز با رشدی 0/35 درصد به 79/6 دلار رسیده و قیمت نفت  وست تگزاس نیز 0/2 درصد بالا رفته و در سطح 71/6 دلار قرار گرفته است.