نگاهی به آمارهای کلیدی گزارش ماهانه اوپک

05:54 - 1400/01/18
روز گذشته اوپک گزارش ماهانه خود از بازار نفت خام را منتشر کرد و در این گزارش از کاهش بیش از پیش ذخایر نفت در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی خبر داد. در این مطلب مهمترین نکات گزارش اخیر اوپک پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
نگاهی به آمارهای کلیدی گزارش ماهانه اوپک

ذخایر نفت کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی

ذخایر تجاری نفت این کشورها در ماه آوریل روندی کاهشی داشته و با افتی به میزان 12/7 میلیون بشکه، در سطح 2/829 میلیارد بشکه قرار دارد. در حال حاضر  سطح ذخایر مذکور تنها 9 میلیون بشکه فراتر از میانگین 5 ساله است.

تولید روزانه اوپک

تولید روزانه اوپک در ماه آوریل با افزایشی 12 هزار بشکه‌ای نسبت به ماه مارس به 31/93 میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم 800 هزار بشکه کمتر از هدفگذاری اوپک برای سال جاری است.

درصد پایبندی اعضای اوپک

درصد پاببندی اعضای اوپک به برنامه کاهش تولید در ماه آوریل به 149 درصد رسیده است.

تولید روزانه نفت عربستان

 تولید روزانه نفت این کشور در ماه گذشته میلادی روندی صعودی را تجربه کرده و با افزایشی 46 هزار بشکه‌ای به 9/86 میلیون بشکه رسیده است.

تولید نفت ونزوئلا

روند رو به افول تولید نفت ونزوئلا در ماه آوریل تداوم یافته و سطح تولید نفت این کشور به پایین‌ترین سطح در دهه اخیر یعنی رقم 1/5 میلیون بشکه در روز رسیده است.

تولید نفت ایران

تولید روزانه نفت ایران در ماه آوریل با افزایشی 10 هزار بشکه‌ای در سطج 3/82 میلیون بشکه قرار گرفته است.

پیش‌بینی تقاضا

براساس پیش‌بینی اوپک، میزان تقاضای جهانی برای نفت خام در سال جاری میلادی با افزایشی به میزان 1/65 میلیون بشکه در روز به 98/85 میلیون بشکه خواهد رسید. این رقم نسبت به برآورد پیشین رشدی 25 هزار بشکه‌ای را منعکس می‌کند.

تقاصا برای نفت اوپک

تقاضا برای نفت اوپک در سال 2018 با کاهشی به میزان 300 هزار بشکه در روز به 32/7 میلیون بشکه خواهد رسید.

پیش‌بینی عرضه کشورهای غیر عضو

میزان عرضه نفت خام از سوی کشورهای غیر عضو اوپک در سال 2018 میلادی به میزان 1/72 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و در سطح 59/62 میلیون بشکه قرار خواهد گرفت. تقریبا 91 درصد از افزایش عرضه از سوی آمریکا خواهد بود.

رشد اقتصاد جهانی

براساس برآوردهای صورت گرفته انتظار می‌رود رشد اقتصاد جهانی در سال 2018 میلادی به رقم 3/8 درصد برسد.