روند صعودی نفت و شاخص دلار تداوم یافت

سایه گزارش‌های اقتصادی چین بر بازار فلزات

05:54 - 1400/01/18
با انتشار گزارش‌هایی مبهم از اقتصاد چین در صبح امروز، بازار فلزات زیر فشار نسبی قرار گرفت و برخی از محصولات وارد محدوده منفی قیمت شدند. در بازار نفت کماکان معاملات متاثر از گزارش روز گذشته اوپک قرار دارد و قیمت از مرز 78 دلار عبور کرده است. در بازار ارز نیز تا این لحظه جو آرامی حاکم بوده اما در ساعت‌های پیش رو احتمال مشاهده نوسانات ملموس دور از ذهن نیست چرا که در تقویم اقتصادی امروز گزارش‌های مهمی به بازار مخابره خواهد شد.
سایه گزارش‌های اقتصادی چین بر بازار فلزات

بازار ارز

بازار جهانی ارز همانند روز گذشته فضای آرامی را تجربه می‌کند و نوسان ارزهای مطرح در برابر یکدیگر تا این لحظه چندان قابل توجه نیست. در این میان شاخص دلار به لطف افزایش نرخ بازده اسناد خزانه 10 ساله این کشور با رشدی مختصر مواجه شده است. فضای آرام معاملات ممکن است در چند ساعت آینده دگرگون شود چرا که در تقویم اقتصادی روز سه‌شنبه گزارش‌های مهمی جای گرفته است. ساعت 10:30 امروز قرار است گزارش تولید ناخالص داخلی آلمان در فصل ابتدایی سال جاری منتشر شود و سپس گزارش میانگین دستمزد در بریتانیا به بازار خواهد رسید. ظهر امروز گزارش تولید ناخالص داخلی و تولیدات صنعتی اتحادیه اروپا به اطلاع فعالان می‌رسد و ساعت 5 بعد از ظهر نیز گزارش خرده فروشی آمریکا منتشر خواهد شد. بدین ترتیب شاخص دلار تا این لحظه با رشدی 0/1 درصدی در سطح 92/68 واحد قرار گرفته است.

فلزات پایه

صبح امروز شاهد انتشار گزارش‌های مبهمی از اقتصاد چین بودیم امروی که بر فضای معاملات بازار فلزات سایه افکند و قیمت برخی از محصولات معاملاتی این بازار را به محدوده منفی کشاند. براساس گزارش مرکز آمار ملی چین، میزان سرمایه‌گذای در دارایی‌های ثابت این کشور در ماه آوریل با نرخ رشد سالانه‌ای برابر با 7 درصد مواجه شده و همچنین میزان افزایش خرده فروشی در این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 9/4 درصد رسیده است. هر دو رقم اعلام شده پایین تر از پیش بینی‌ها بوده‌اند. در این میان تولیدات صنعتی چین در ماه آوریل با نرخ رشد سالانه ای برابر با 7 درصد مواجه شده که این رقم نسبت به برآوردها نزدیک به 0/6 دصد بالاتر است. به تبع انتشار این گزارش ها، فضای مبهمی بر بازار فلزات حاکم شده است.

در برهه کنونی هر تن آلومینیوم در معاملات آتی لندن با رشدی 0/1 درصدی در سطح 2317 دلار قرار گرفته است. مس0/4 درصد ارزان شده و به 6857 دلار رسیده است. سرب با کاهش قیمتی به میزان 0/4 درصد در سطح 2376 دلار قرار گرفته و روی رشدی 0/3 درصدی را پشت سرگذاشته و به 3069 دلار رسیده است.

نفت خام

با انتشار گزارش ماهانه اوپک در روز گذشته، بازار نفت خام بار دیگر جوی صعودی را پشت سرگذاشت و قیمت این محصول در مسیر صعودی قرار گرفت  و بار دیگر از مرز 78 دلار عبور کرد.

اوپک در گزارش خود اعلام کرد که براساس برآوردهای صورت گرفته، میزان ذخایر نفت در اختیار کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی در ماه مارس باز هم روندی نزولی را تجربه کرده و به سطح 340 میلیون بشکه رسیده که این رقم تنها 9 میلیون بشکه فراتر از میانگین پنج ساله سطح ذخایر است. جو مثبت بازار نفت خام در صبح امروز نیز تداوم یافته اما میزان افزایش قیمت بسیار محدود است.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه جولای با رشدی 0/1 درصدی در سطح 78/4 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه ژوئن با افزایشی به همین میزان در سطح 71 دلار معامله می‌شود.