در آستانه سخنرانی رئیس بانک مرکزی اروپا

شاخص دلار به مدار صعود بازگشت

05:38 - 1400/01/18
پس از افت نسبتا ملموس شاخص دلار به تبع انتشار آمار نامطلوب تورم آمریکا در شب گذشته، نماگر مذکور در روز جمعه به مدار صعود بازگشته است.
شاخص دلار به مدار صعود بازگشت

شب گذشته آمار تورم آمریکا منتشر شد و نتایج نامطلوب این گزارش، نگرانی هایی را در زمینه روند افزایش نرخ بهره در این کشور ایجاد کرد. نرخ تورم یکی از کلیدی ترین متغیرهایی است که در تصمیم گیری بانک مرکزی آمریکا در زمینه افزایش نرخ بهره مورد توجه قرار می گیرد. شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا در ماه آوریل نرخ رشدی به میزان 0/2 درصد را در مقایسه با ماه مارس تجربه کرده که این رقم به میزان معناداری از پیش بینی ها پایین تر بوده است.در پی انتشار این گزارش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان تضعیف شد و شاخص دلار به سطوح کمتر از 93 واحد بازگشت. 

روند تضعیف دلار چندان دوام نیاورد در روز جاری شاخص دلار توانست بار دیگر به مدار صعود باز گردد. به نظر می رسد که پس از تضعیف در دو جلسه پیشین، سطح خرید تکنیکال بر روی دلار آمریکا بالا رفته و همین امر نیز در تقویت این ارز در برابر شش ارز مطرح جهان تاثیرگذار بوده است.

امروز تقویم اقتصادی چندان شلوغ نیست اما دو رویداد مهم در انتظار بازار است. ساعت 5 بعد از ظهر به وقت تهران گزارش اشتغال کانادا منتشر خواهد شد و کمی بعد از این رویداد نیز  رئیس بانک مرکزی اروپا قرار است به ایراد سخنرانی بپردازد. برخی از فعالان بازار ارز احتمال می دهند موضع گیری های ماریو دراگی در زمینه افزایش نرخ بهره اتحادیه و عقب نشینی بانک مرکزی اروپا از برنامه خرید اوراق بتواند یورو را از زیر فشار خارج کند اما با توجه به نتایج نشست اخیر این نهاد، بسیاری از سرمایه گذاران امید چندانی را به مواضع دراگی ندارند.

بدین ترتیب تا این لحظه از معاملات روز جمعه شاخص دلار با رشدی 0/17 درصدی به 92/8 واحد رسیده است.