گزارش ماهانه متال بولتن منتشر شد

چشم‌انداز روشن مس در ماه‌های آتی

05:32 - 1400/01/18
موسسه متال بولتن در گزارش ماه می خود از بازار فلزات نسبت به تداوم رشد قیمت مس ابراز امیدواری کرد و در عین حال از احتمال ثبات نسبی قیمت آلومینیوم در فصل دوم سال جاری خبر داد.
چشم‌انداز روشن مس در ماه‌های آتی

مس

پس از عملکرد ضعیف مس در نیمه ابتدای سال 2018 میلادی، قیمت از شروع فصل دوم سال جاری میلادی سیری صعودی را در پیش گرفته و این محصول در تلاش برای تثبیت در سطوح بالاتر از 7 هزار دلار است. عملکرد ضعیف مس در سه ماه ابتدایی 2018 بیشتر ناشی از تقاضای ضعیف، بهبود عرضه و تعدیل چشم انداز صعودی قیمت این محصول در میان سفته بازان بود.

در برهه کنونی اما اوضاع تغییر کرده و با افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران و همچنین رشد فصلی تقاضا و بروز برخی مشکلات در سمت عرضه، مس از زیر فشار ماه‌های گذشته بیرون آمده است. به عقیده تحلیلگران متال بولتن روند اصلاح قیمت مس که در فصل ابتدایی امسال شاهد آن بودیم به پایان رسیده است. بر این اساس وضیت مازاد عرضه در بازار مس برطرف شده و انتظار می‌رود که علاوه بر فصل دوم سال، در فصول آتی نیز بازار با کمبود عرضه مواجه شود. بدین ترتیب میانگین قیمت مس برای فصل دوم سال با افزایشی مختصر نسبت به برآورد قبلی متال بولتن در سطح 7090 دلار پیش‌بینی شده است.

آلومینیوم

به گزارش متال بولتن، بازار آلومینیوم در یک ماه اخیر روند غیرمتعارفی را تجربه کرد و قیمت این محصول به تبع بحث وضع تعرفه واردات به آمریکا و همچنین تحریم شرکت روسال از سوی خزانه داری این کشور با جهشی ملموس مواجه شد و توانست در میانه آوریل به 2718 دلار دست یابد. در ادامه اما بخشی از رشد شدید قیمت خنثی شد و این محصول به محدوده 2200 دلار رسید. خزانه داری آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های ثانویه شامل حال خریدران محصولات شرکت روسال نخواهد شد و همین امر اصلاح نسبی قیمت آلومینیوم را به همراه داشت. در این  میان آلومینا نیز با رشد قیمتی ملموس مواجه شد که البته به غیر از موضوع تحریم شرکت روسال، تاثیر کاهش تولید شرکت Hydro نیز در این روند تاثیرگذار بود.

بنابر پیش بینی  ارئاه شده از سوی متال بولتن، انتظار می‌رود که قیمت آلومینیوم در فصل دوم سال 2018 میلادی به میانگین 2300 دلار در هر تن برسد. با این وجود تحلیلگران این موسسه اعتقاد دارند که احتمال تغییر چشم اندز قیمت این محصول کماکان در حد بالایی قرار دارد.