در آستانه تصمیم ترامپ رقم خورد

تقویت فلزات، تزلزل نفت خام

05:31 - 1400/01/18
با شروع معاملات بازارهای کالایی و ارز در روز سه شنبه، فلزات پایه به لطف گزارش بهتر از انتظار تجارت خارجی چین در مسیر صعود قرار گرفتند. همچنین شاخص دلار به لطف افزایش بازده اسناد خزانه آمریکا رشد کرد اما نفت خام در آستانه اعلام تصمیم رئیس جمهور آمریکا در زمینه تداوم حضور و یا خروج از توافق هسته‌ای با ایران به محدوده منفی خزید.
تقویت فلزات، تزلزل نفت خام

بازار ارز

بازده اسناد خزانه آمریکا از شب گذشته بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفت و این روند در صبح امروز نیز تداوم یافت به گونه‌ای که بازده اسناد خزانه 10 ساله هم اکنون بار دیگر از 2/95 درصد فراتر رفته است. به تبع این امر  ارزش دلار در برابر سبدی از  ارزهای مطرح جهان تقویت شد. در این میان نگاه بسیاری از فعالان بازار ارز به تصمیم امشب ترامپ در زمینه تداوم حضور و یا خروج از توافق هسته ای با ایران است و بخشی  از معامله گران خروج آمریکا از برجام را عاملی در تضعیف دلار قلمداد می کنند. در برهه کنونی شاخص دلار با رشدی 0/1 درصدی به 92/84 واحد رسیده است.

فلزات پایه

صبح امروز گزارش تجارت خارجی چین در ماه آوریل منتشر شد و نتایج بهتر از انتظار این گزارش منجر به بهبود چشم انداز رشد اقتصادی این کشور شد و همین امر نیز فضای معاملات در بازار فلزات را بهبود بخشید. براساس اعلام گمرک چین، میزان صادرات این کشور در ماه آوریل با رشد سالانه ای به میزان 12/9 درصد مواجه شده و میزان واردات نیز افزایشی 21/5 درصدی را تجربه کرده است . این ارقام بسیار فراتر از پیش بینی ها بوده است.

در برهه کنونی هر تن آلومینیوم در معاملات آتی لندن با افزایشی به میزان0/2 درصد در سطح 2350 دلار قرار گرفته است. مس 0/1 درصد گران شده و به 6852 دلار رسیده است. سرب با افزایش قیمتی 0/5 درصدی در سطح 2327 دلار قرار گرفته و روی رشدی 1/5 درصدی را پشت سرگذاشته و به 3107 دلار رسیده است.

نفت خام

شب گذشته به صورت ناگهانی رئیس جمهور آمریکا در حساب توئیتری خود اعلام کرد که تصمیم خود را در زمینه برجام سه‌شنبه شب بیان خواهد کرد. این در حالی است که ترامپ تا 12 ماه می یعنی 4 روز دیگر فرصت داشت که به تصمیم گیری در این زمینه بپردازد. بدین ترتیبب در آستانه این رویداد بخشی از سرمایه‌گذاران در بازار نفت تصمیم به بستن موقعیت‌های معاملاتی به منظور دوری از ریسک ساعات پیش روی بازار گرفتند و همین امر نیز به تضعیف قیمت نفت منجر شد.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه جولای با افتی یک درصدی در سطح 75/41 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه ژوئن با کاهشی به میزان 1/2 درصد در سطح 69/88 دلار معامله می‌شود.