نفت وست‌تگزاس در اوج سه سال و نیم اخیر

05:25 - 1400/01/18
قیت نفت وست تگزاس در معاملات صبح دوشنبه برای اولین مرتبه از نوامبر 2014 تاکنون توانست از مرز 70 دلار عبور کند. افزایش نگرانی‌ها در زمینه احتمال اخلال در روند عرضه نفت ونزوئلا و ایران از دلایل رونق معاملات به حساب می‌آید.
نفت وست‌تگزاس در اوج سه سال و نیم اخیر

رئیس جمهور آمریکا قرار است در دوازدهم ماه می تصمیم نهایی خود را برای تداوم حضور و یا خروج از توافق هسته‌ای با ایران اعلام کند و در این شرایط فعالان بازار نگران هستند که در صورت خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های ثانویه بر علیه فروش نفت ایران از سوی این کشور، عرضه این محصول در بازار جهانی محدود شود.

در عین حال برخی منابع آگاه اعلام کردند که در دعوای حقوقی میان شرکت ConocoPhillips و شرکت ملی نفت ونزوئلا بر سر تجهیزات تولیدی و ذخیره‌سازی جزیره بونیر دریای کارائیب، رای دادگاه به نفع ConocoPhillips صادر شده است. انتشار این خبر نیز چشم انداز تولید و عرضه نفت ونزوئلا را تیره کرد.

در این شرایط قیمت نفت وست تگزاس سرانجام توانست پس از سه سال و نیم از مرز روانی 70 دلار عبور کند و نفت برنت نیز بار دیگر به سطوح بالاتر از 75 دلار بازگشت. هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه جولای با رشدی یک درصدی در سطح 75/66 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه ژوئن با افزایشی به همین میزان در سطح 70/4 دلار معامله می‌شود.