خیز بلند چین برای قیمت‌گذاری سنگ آهن

05:23 - 1400/01/18
بازار کالایی دالیان سرانجام در پایان این هفته امکان حضور مستقیم سرمایه‌گذاران خارجی را در معاملات آتی سنگ‌آهن فراهم کرد. این رویداد از نگاه بسیاری از فعالان بازار به عنوان اقدام عملی دولتمردان چینی برای افزایش قدرت قیمت‌گذاری این کشور در بازار سنگ آهن تعبیر شده است.
خیز بلند چین برای قیمت‌گذاری سنگ آهن

در پایان هفته اخیر بازار کالایی دالیان بالاخره درهای خود را به سوی سرمایه گذاران خارجی گشود و اجازه معامله مستقیم این سرمایه گذاران را در معاملات سنگ آهن صادر کرد. پیش تر سرمایه گذاران خارجی برای حضور در این بازار مجبور بودند شرکتی را در داخل چین به ثبت برسانند و از این طریق به اخذ کد معاملاتی اقدام کنند و یا معاملات خود را از طریق واسطه ای در چین صورت دهند. در عین حال پیش از این اقدام وجه تضمین معاملات تنها بر حسب یوان قابل پرداخت بود اما در شیوه جدید امکان استفاده از دلار در پرداخت وجه تضمین نیز فراهم شده است.

پس از کش و قوس های فراوان، با آماده سازی بستری مناسب برای ورود سرمایه گذاران خارجی، از روز جمعه امکان معامله در قراردادهای آتی سنگ آهن  برای این دسته از سرمایه‌گذاران در بازار کالایی دالیان فراهم شد. افزایش نسبتا ملموس حجم معاملات و موقعیت های تعهدی باز در این روز نشانه‌ای از استقبال فعالان بازار جهانی از اقدام اخیر چینی‌ها بود. به گزارش پلاتس در این روز حجم معاملات در پرحجم ترین قرارداد یعنی قرارداد ماه سپتامبر با افزایشی بیش از 10 درصد به 2/86 میلیون لات رسید. همچنین تعداد موقعیت‌های تعهدی باز نیز با رشدی به میزان 27 هزار لات از مرز 1/8 میلیون لات فراتر رفت.

پس از راه اندازی معاملات بین المللی نفت در بازار شانگهای، اقدام اخیر بازار کالایی دالیان را برای تسهیل حضور سرمایه‌گذاران خارجی می توان نشان‌ای از عزم جدی مقامات چین برای افزایش قدرت این کشور در حوزه قیمت گذاری کالاهای خام صنعتی ارزیابی کرد.

سال گذشته واردات سنگ آهن چین به بیش از یک میلیارد تن رسید و بدین ترتیب سهم این کشور در بازار وارداتی از مرز 60 درصد فراتر رفت. با وجود حجم بالای تقاضا برای سنگ آهن از سوی چین و تاثیر شایان این کشور در تغییرات قیمت در بازار جهانی، چینی‌ها کماکان نتوانسته اند جایگاه خود را به عنوان مرجع قیمت گذاری سنگ آهن تثبیت کنند. بدین ترتیب اقدام اخیر بازار دالیان گواهی از تلاش دولتمردان چین برای سلطه بیش از پیش بر بازار سنگ آهن به شمار می رود.