سایه ذخایر نفت آمریکا بر بازار نفت

05:12 - 1400/01/18
با وجود تداوم نگرانی در زمینه احتمال اخلال در عرضه نفت خام از سوی ایران، قیمت این محصول به تبع افزایش ذخایر نفت آمریکا افت مختصری را در صبح جمعه تجربه کرد.
سایه ذخایر نفت آمریکا بر بازار نفت

تا موعد اعلام نظر رئیس جمهور آمریکا در زمینه تداوم حضور و یا خروج این کشور از برجام تنها 8 روز باقی مانده و فعالان بازار انرژی نگران هستند که در صورت خروج آمریکا از توافق هسته ای و وضع مجدد تحریم ها بر علیه ایران، عرضه نفت این کشور با اخلال روبرو شود. همین امر نیز کماکان نقش حمایت کننده ای را از قیمت نفت در بازارهای جهانی ایفا می کند.

در این میان اما روز گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی اعلام کرد که میزان ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته با افزایشی بیش از 6 میلیون بشکه روبرو شده که این رقم بسیار فراتر از پیش بینی‌ها بوده است. رشد قابل ملاحظه ذخایر نفت آمریکا از روز گذشته قیمت نفت را زیر فشار قرار داده و تاثیر نگرانیهای موجود در سمت عرضه را خنثی کرده است.در این میان رشد ملموس ارزش دلار در برابر ارزهای مطرح جهان در این هفته منجر به کاهش تقاضا برای نفت از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری شده است.

بدین ترتیب تا این لحظه از معاملات روز جمعه هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه جولای با افتی بسیار مختصر در سطح 73/6 دلار معامله می شود و نفت خام وست تگزاس نیز در قراردادهای ماه ژوئن همین وضعیت را تجربه کرده و به 68/4 دلار رسیده است.