سطح فروش تکنیکال افزایش یافت

سایه دلار بر بازار فلزات‌پایه

05:08 - 1400/01/18
با از سرگیری معاملات در بازار فلزات پایه، بیشتر محصولات این بازار زیر فشار قرار گرفته اند و در این میان تنها سرب در محدوده مثبت معامله می شود. نزدیک شدن شاخص دلار به سقف چهارماه اخیر در کنار تاخیر در اجرای برنامه وضع تعرفه بر واردات آلومینیوم تولید شده در کشورهای اروپایی، کانادا و مکزیک از سوی دولت آمریکا و همچنین افزایش فروش تکنیکال به ویژه در بازار مس از جمله دلایل ایجاد جو منفی در معاملات امروز به حساب می‌آیند.
سایه دلار بر بازار فلزات‌پایه

شب گذشته شاخص دلار بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفت و توانست تا سقف چهار ماه اخیر پیشروی کند اما در ادامه کمی از مواضع پیشین فاصله گرفت. صبح امروز نیز این نماگر روندی باثبات را در پیش گرفته است. افت ملموس ارزش یورو در برابر دلار آمریکا به تبع انتشار گزارش ناامیدکننده خرده فروشی آلمان در ماه مارس، اصلی ترین دلیل صعود شاخص دلار به حساب می‌آید. در پی این امر تقاضا برای فلزات از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری کاهش یافته است.

همچنین شب گذشته کاخ سفید خبر داد که رئیس جمهور آمریکا موافقت کرده که اجرای برنامه وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک تا ابتدای ژوئن به تعویق بیافتد. وی همچنین آرژانتین، استرالیا و برزیل را به صورت کامل از این طرح معاف کرده است. در پی انتشار این خبر معاملات آلومینیوم زیر فشار قرار گرفت و پریمیوم نقدی آلومینیوم در آمریکای شمالی نیز پایین آمد.

در معاملات مس نیز با شکسته شدن میانگین موزون 200 روزه یعنی رقم 6800 دلار، سطح فروش تکنیکال افزایش یافته و همین امر نیز معاملات این محصول را زیر فشار قرار داده است.

در برهه کنونی هر تن آلومینیوم در معاملات آتی لندن با افتی 0/1 درصدی در سطح 2247 دلار قرار گرفته است. مس با افتی 0/9 درصدی به 6759 دلار رسیده است. سرب با رشدی 0/3 درصدی در سطح 2318 دلار قرار گرفته و روی کاهشی0/4 درصدی را پشت سرگذاشته و به 3106 دلار رسیده است.