نوسان محدود بازارهای کالایی در صبح دوشنبه

05:05 - 1400/01/18
با آغاز به کار بازارهای جهانی در هفته جاری، قیمت فلزات پایه و طلا به تبع ثبات روند حاکم بر شاخص دلار نوسان اندکی را تجربه کرده اما معاملات نفت خام با افزایش تعداد دکل‌های حفاری آمریکا زیر فشار قرار گرفته است.
نوسان محدود بازارهای کالایی در صبح دوشنبه

بازار ارز

پس از جهش 1/3 درصدی شاخص دلار در هفته گذشته، این نماگر در صبح امروز روندی با ثبات را در پیش گرفته  و به 91/53 واجد رسیده است. صبح امروز باده اسناد خزانه 10 ساله آمریکا از مرز 3 درصد عقب نشینی کرد و به 2/957 درصد رسید. رشد بازده اسناد خزانه یکی از پیشران‌های اصلی شاخص دلار در هفته گذشته بود و با افت بازده این اوراق در صبح دوشنبه، از تب و تاب معاملات دلار کاسته شد.

فلزات پایه

با توقف روند صعودی شاخص دلار، بازار فلزات از فشار روزهای اخیر خلاصی یافت و قیمت بسیاری از محصولات معاملاتی این بازار وارد محدوده مثبت شد. با این وجود میزان نوسان قیمت ها تا این لحظه محدود بوده است.

همچنین روز گذشته  گزارش شاخص مدیران خرید تولیدی چین در ماه آوریل منتشر شد و بالاتر بودن رقم اعلامی برای این شاخص از پیش بینی‌ها، منجر بهبود فضای معاملات فلزات شد.در این میان با توجه به تعطیلی رسمی در چین، بسیاری از معامله گران این کشور امروز در بازار حضور ندارند و همین امر نیز حجم معاملات را پایین آورده است.

از اخبار مهم امروز می توان به پیش‌بینی گروه مطالعات بین المللی مس از احتمال بروز مازاد عرضه در بازار این محصول اشاره کرد. بر اساس گزارش این نهاد انتظار می‌رود بازار مس در سال جاری از وضعیت کمبود عرضه خارج شده و با مازاد عرضه ای به میزان 40 هزار تن روبرو شود.

در برهه کنونی هر تن آلومینیوم در معاملات آتی لندن با بدون تغییری ملموس در سطح 2228 دلار قرار گرفته است. مس0/3 درصد گران شده و به 6831 دلار رسیده است. سرب با افزایش قیمتی مختصر در سطح 2348 دلار قرار گرفته و روی رشد 0/5 درصدی را پشت سرگذاشته و به 3147 دلار رسیده است.

طلا

ثبات حرکتی شاخص دلار در صبح امروز منجر به نوسان بسیار اندک قیمت طلا  تا این لحظه شده است. در عین حال قرار است بعد از ظهر امروز گزارش میزان فروش خانه های غیرنوساز در این کشور اعلام شود و شاخص دلار با توجه به این گزارش ممکن است تغییرات رادیکالی را تجربه کند. در آستانه انتشار این گزارش، فعالان بازار فلزات قیمتی احتیاط را چاشنی کار خود کرده اند.

هم اکنون هر اونس طلا در بازار کامکس در قرارداد ماه ژوئن با قرارگیری در سطح 1322/9 دلار، افت قیمتی 50 سنتی را تجربه می کند. در بازار نقدی این محصول 1/5 دلار ارزان شده و در سطح 1322 قرار گرفته است.

 

نفت خام

در پایان هفته موسسه بیکر هیوز در جدیدترین گزارش خود اعلان کرد که در هفته منتهی به 27 آوریل تعداد دکل های حفاری نفت این کشور با افزایشی 5 عددی به 825 دکل رسید.  با انتشار این گزارش بازار نفت خام زیر فشار قرار گرفت و قیمت ه محدوده منفی خزید. با این وجود به علت نگرانی فعالان بازار از احتمال بروز اخلال در عرضه نفت ایران در صورت خروج آمریکا از برجام، میزان افت قیمت این محصول محدود بوده است.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه جولای با افتی 0/3 درصدی در سطح 73/5 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه ژوئن با کاهشی به همین میزان در سطح 67/89 دلار معامله می‌شود.