شاخص دلار در اوج سه ماه و نیم اخیر

04:52 - 1400/01/18
با افزایش بیش از پیش نرخ بازده اسناد خزانه آمریکا و همچنین تضعیف یورو به تبع موضع گیری اخیر بانک مرکزی اورپا، شاخصدلار در صبح جمعه به سقف سه ماه و نیم اخیر خود رسید.
شاخص دلار در اوج سه ماه و نیم اخیر

بازده اسناد خرانه 10 ساله آمریکا شب گذشته بار دیگر از مرز روانی 3 درصد عبور کرد  و همین امر نیز به تقویت بیش از پیش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان منجر شد. بازده اوراق مدکور صبح امروز کمی از مواضع پیشین عقب نشسته و همین امر نیز سیر حرکتی شاخص دلار را کمی آرام کرده است.

 در ماه های اخیر همبستگی بازده اسناد خزانه و شاخص دلار تضعیف شده و تمرکز اصلی سرمایه گذاران بر روی مسائل ژئوپولیتیکی و سیاست های حمایت‌گرایانه دولت ترامپ قرار گرفته بود اما در هفته اخیر با تقویت بیش از پیش بازده اسناد خزانه و کاهش نگرانی‌ها در زمینه جنگ تجاری آمریکا و چین، بار دیگر این همبستگی تقویت شده است.

در این میان با پایان نشست بانک مرکزی اروپپا در روز گذشته، تصمیمات این نشست چندان با پیش‌بینی پ‌های فعالان اقتصادی منطبق نبود و همین امر نیز فضای معاملات یورو را در بازار ارز تضعیف کرده است.در نشست مذکور مقامات بانک مرکزی اروپا نرخ های بهره اتحادیه را تغییر ندادند. در عین حال رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که کماکان نیاز به اجرای سیاست های پولی انبساطی در ماه های آینده احساس می شود. این در حالی است که فعالان اقتصادی انتظار داشتند در این نشست برنامه بانک مرکزی اروپا برای عقب نشینی از برنامه خرید اوراق قرضه اعلام شود.

بدین ترتیب شاحص دلار تا این لحظه از معاملات روز جمعه با رشدی 0/11 درصدی به 91/66 واحد رسیده که این رقم از میانه ژانویه تاکنون در بازار دیده نشده بود.