همزمان با دفاع مرکل و مکرون از توافق هسته‌ای، چین و روسیه هم به آمریکا هشدار دادند

اجمـاع برجـامی علیـه ترامپ

04:40 - 1400/01/18
در شرایطی که کمتر از ۲۰روز تا ضرب‌الاجل رییس‌جمهور آمریکا برای آنچه اصلاح برجام خوانده می‌شود باقی‌مانده، رهبران اروپایی به دونالد ترامپ توصیه کردند در برجام باید باقی بماند زیرا جایگزینی برای آن وجود ندارد.
اجمـاع برجـامی علیـه ترامپ

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه که باهدف متقاعد کردن همتای آمریکایی خود برای باقی ماندن در برجام راهی واشنگتن شده است، پیش از انجام این سفر در گفت‌وگویی از ضرورت ماندن آمریکا در توافق اتمی با ایران دفاع کرد. رییس‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه در گفت‌وگو با «فاکس نیوز» که مواضع ضد ایرانی دارد، گفت: برنامه جایگزینی برای برجام وجود ندارد و آمریکا تا وقتی که گزینه بهتری برای توافق اتمی با ایران مطرح شود، باید در این توافق بماند.

پس از این سخنان مکرون، وزیر خارجه ایران در توییتی تاکید کرد: رییس‌جمهور فرانسه درست می‌گوید که هیچ طرح جایگزینی برای برجام وجود ندارد. یا همه آن باشد یا هیچ. محمدجواد ظریف در ادامه توییت خود تاکید کرده: رهبران اروپایی باید دونالد ترامپ را تشویق کنند که نه تنها در توافق هسته‌ای باقی بماند بلکه اجرای سهم خود از توافق را با حسن‌نیت آغاز کند.

همزمان آنگلا مرکل؛ صدراعظم آلمان نیز که قرار است در روزهای آینده برای دیدار با دونالد ترامپ به واشنگتن سفر کند، در مصاحبه‌ای با یک کانال تلویزیونی اسراییل در دفاع از توافق هسته‌ای ایران گفته است که هرچند برجام بی نقص نیست، اما بهتر از نبود یک توافق است.

مرکل تاکید کرده آلمان به حمایت از برجام ادامه خواهد داد. وزیر خارجه ایران نیز که برای حضور در اجلاس صلح سازمان ملل در نیویورک به‌سر می‌برد در گفت‌وگو با نشریات و رسانه‌های مختلف آمریکایی از اقدام‌های احتمالی ایران در صورت خروج واشنگتن از کاخ سفید سخن گفته است.

در این میان همچنین کاخ کرملین اعلام کرده است که ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون روسای جمهور روسیه و فرانسه روز دوشنبه بر لزوم ادامه اجرای برجام به‌عنوان یک عنصر امنیتی بین‌المللی گفت‌وگو کردند. از دیگرسو برخی مقام‌های دیگر از جمله وزیر خارجه روسیه، دبیرکل سازمان ملل و نماینده عالی‌رتبه سازمان ملل در امور خلع‌سلاح نیز نسبت به خروج احتمالی آمریکا از برجام واکنش نشان دادند.

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل در یک نشست خبری در سوئد اعلام کرد: توافق هسته‎ای با ایران، دستاورد جامعه جهانی بود و در صورت خروج از توافق، ایران برنامه‌‌های خود در این خصوص را ادامه خواهد داد. وی بار دیگر بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد و این توافق را برای صلح و ثبات بین‌الملل ضروری دانست.

همچنین ایزومی ناکامیتسو؛ نماینده عالی‌رتبه سازمان ملل در امور خلع‌سلاح در یک کنفرانس عدم اشاعه هسته‌ای سازمان ملل، ساعتی قبل از دیدار مکرون و ترامپ در واشنگتن درباره حفظ برجام با اشاره به تصمیم رییس‌جمهور آمریکا برای کناره‌گیری از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵، از طرفین برجام خواست که از این توافق خارج نشوند. همچنین سرگئی لاوروف؛ وزیر امور خارجه روسیه نیز با بیان اینکه این کشور با بازنگری برجام مخالف است، گفت: مسکو و پکن توافق کرده‌اند که مانع از هرگونه تلاش‌های آمریکا برای کارشکنی در توافق هسته‌ای با ایران شوند.

تفصیل گزارش «دنیای اقتصاد» را اینجا بخوانید.

در همین رابطه نیز بخوانید:

آیا ترامپ با پیشنهاد بولتون برای جنگ با تهران موافقت خواهد کرد؟

تحلیل سرلشکر باقری از شرایط نظام جهانی

تاثیر حمله آمریکا بر روند تحولات سوریه 

 راهبرد بلاتکليف‌کردن ايران/ احمد عظیمی بلوریان (روزنامه شرق)

پیش‌تر در «دنیای بورس» خواندید:

واکنش ایران به برجام بدون آمریکا

هشدار تهران به ناقضان برجام

لابی سنگین به نفع برجام

3 دیدگاه از مذاکرات اصلاح برجام