در پی بازگشت رونق به معاملات آلومینیوم اتفاق افتاد

رشد دسته‌جمعی فلزات در آغاز هفته

04:34 - 1400/01/18
با وجود تداوم رشد شاخص دلار، ،رونق مناسبی بر بازار فلزات پایه در اولین روز معاملاتی این هفته حاکم شده به گونه ای که قیمت مس بار دیگر از مرز 7 هزار دلار فراتر رفته و آلومینیوم نیز در سطح 2هزار و پانصد دلار معامله می‌شود. بازگشت مجدد آلومینیوم به مدار صعود به تبع افزایش نگرانی‌ها در زمینه تحریم شرکت روسال بار دیگر فضای پررونقی را در معاملات این محصول رقم زده و جو مثبت این رویداد به معاملات دیگر محصولات نیز سرایت کرده است.
رشد دسته‌جمعی فلزات در آغاز هفته

پس از وقفه ای دو روزه در رالی اخیر قیمت آلومینیوم، صبح امروز بار دیگر سرمایه گذاران به این محصول اقبال نشان دادند و به تبع این امر قیمت از مرز 2500 دلار فراتر رفت.  رشد اخیر قیمت آلومینیوم پس از ان اتفاق افتاد که وزارت خزانه داری آمریکا شرکت روسال را در فهرست تحریم های خود قرار داد و  پس از این رویداد، نگرانی های شدیدی در زمینه احتمال بروز کمبود عرضه در میان فعالان بازار فلزات ایجاد شد.

با وجود اصلاح نه چندان ملموس قیمت آلومینیوم در پایان هفته، قیمت آلومینا در بازارهای جهانی به سیر صعودی خود ادامه داد به گونه ای که شاخص قیمت آلومینا در قرارداد فوب استرالیا در روز جمعه به 661 دلار رسید و در این میان زمزمه هایی نیز از عقد قراردادهای در قیمت 700 دلار به گوش رسید. در بازار چین نیز این محصول افزایش قیمتی 5 درصدی را در هفته گذشته تجربه کرد.

در این میان وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرد که شرکت‌های مشمول تحریم های جدید آمریکا از جمله روسال به منظور حل مشکل کنونی نقدینگی، از دولت روسیه تقاضای دریافت کمکی به میزان 100 میلیارد روبل (1/6 میلیارد دلار) کرده اند. بدین ترتیب  با افزایش قیمت آلومینا در کنار تداوم نگرانی‌ها در زمینه تاثیر تحریم شرکت روسال بر بازار جهانی، بار دیگر آلومینیوم درصبح امروز در کانون توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است.

دیگر محصولات معاملاتی بازار فلزات نیز از جو مثبت پدید آمده در معاملات آلومینیوم منتفع شده  و همانند هفته گذشته با تبعیت از این محصول به روند صعودی خود البته با شتاب کمتری ادامه داده‌اند. رشد قیمت فلزات در حالی رقم خورده که شاخص دلار در صبح امروز به اوج دو هفته اخیر خود نزدیک شده است.

از دیگر اخبار مهم امروز می توان به پیش‌بینی کمیسیون مس شیلی در زمینه احتمال افزایش تولید مس این کشور اشاره کرد. بر اساس گزارش این نهاد انتظار می رود تولید مس شیلی در سال 2018 میلادی با رشد سالانه ای به میزان 4/3 درصد به 5/76 میلیون تن برسد. همچنین در گزارش اخیر میانگین قیمت مس در سال جاری در سطح 6750 دلار برآورد شده است.

در برهه کنونی هر تن آلومینیوم در معاملات آتی لندن با رشدی 1/2 درصدی در سطح 2503 دلار قرار گرفته است. مس به میزان 0/8 درصد گران شده و به 7034 دلار رسیده است. سرب با رشدی 0/7 درصدی در سطح 2352 دلار قرار گرفته و روی با افزایش قیمتی 0/5 درصدی به 3256 دلار رسیده است.