احتمال افزایش بیش از پیش قیمت آلومینا

04:30 - 1400/01/18
در حالی که قیمت آلومینا به تبع تحریم اخیر شرکت روسال از سوی خزانه داری آمریکا با جهش قیمتی 19 درصدی در هفته اخیر مواجه شده است، برخی از فعالان بازار فلزات پایه افزایش بیش از پیش قیمت این محصول را دور از ذهن نمی دانند.
احتمال افزایش بیش از پیش قیمت آلومینا

پس از اعلام تحریم شرکت روسال از سوی خزانه‌داری آمریکا، قیمت آلومینیوم در بازار فلزات لندن افزایشی بیش از 20 درصد را در دو هفته اخیر تجربه کرد. آلومینا نیز به عنوان نهاده تولید آلومینیوم همراستا با این محصول رشد قیمتی نزدیک به 19 درصد را در هفته اخیر پشت سرگذاشت. به گزارش متال بولتن شاخص قیمت آلومینا در قرارداد فوب استرالیا این هفته به 661 دلار در هر تن رسید و این در حالی است که برخی از فعالان بازار از ثبت قیمت 710 دلار در برخی از قراردادها خبر دادند.

در پی رشد قیمت آلومینا در بازارهای جهانی، قیمت این محصول در بازار داخلی چین نیز افزایش یافت اما میزان رشد قیمت این محصول به شدت بازارهای جهانی نبود. موسسه بازار فلزات شانگهای (SMM) در جیدترین گزارش خود اعلام کرد که  در هفته منتهی به جمعه گذشته قیمت آلومینا در بازار چین با رشدی 5 درصدی به 2916 یوان رسید.

در این میان انتظا می‌رود که به علت فاصله قیت ملموس این محصول در بازار داخلی چین و بازارهای جهانی، در سطح صادرات این محصول از سوی چینی ها افزایش یابد که مسلما این امر می تواند تبدیل به عاملی برای تعدیل قیمت شود.

در این میان اما به گفته برخی از فعالان بازار فلزات در چین، از هفته گذشته تعدادی از معامله گران به خرید و ذخیره سازی آلومینا به منظور فروش صادراتی در قیمت های بالاتر اقدام کرده اند. بدین نمی توان امید داشت که در سطوح کنونی قیمت، حجم قابل ملاحظه ای از آلومینا از سوی چین به بازارهای جهانی گسیل شود و در صورت رشد بیش از پیش قیمت باید منتظر افزایش عرضه از سوی این کشور بود. همچنین در در قیمت‌های کنونی آلومینیوم ، واحدهای کوچک و متوسط تولیدکننده این محصول برای بهره مندی از حاشیه سود بالاتر مسلما به سطح تولید را افزایش خواهند داد و شرکت های  بزرگ نیز به منظور کسب بخشی از سهم بازاری که پیش‌تر  در اختیار شرکت روسال بود، نرخ تولید را بالا خواهند برد که مسما این امر در تحریک تقاضا برای آلومینا در کوتاه مدت و حتی میان مدت می تواند تاثیرگذار باشد.