با افزایش قیمت در بازار داخلی چین رقم خورد

رونق بازار متانول در دومین هفته متوالی

04:23 - 1400/01/18
همانند هفته ماقبل، قیمت متانول این هفته در تمام بازارهای آسیایی به استثنای بازار هند روندی صعودی را تجربه کرد. رونق معاملات در بازار داخلی چین محرک اصلی قیمت در بازار وارداتی این کشور بود و در جنوب شرق آسیا به تبع کمبود عرضه، متانول افزایش قیمت را تجربه کرد. در این میان چشم انداز افزایش عرضه ، قیمت این محصول را با افتی ملموس در بازار هند مواجه کرد.
رونق بازار متانول در دومین هفته متوالی

پلاتس: این هفته در بازار داخلی چین متانول تا روز چهارشنبه با افزایش قیمت مواجه شد و همین امر نیز قیمت در بازار وارداتی را تحریک کرد. متانول در روز چهارشنبه قیمت 3170 یوان را در بازار داخلی چین تجربه کرد اما در دو روز پایانی هفته به تبع رشد 30 درصدی ذخایر این محصول در بنادر شهر تایسانگ و همچنین انتشار اخباری در زمینه احتمال آغاز فرآیند تعمیر و نگهداری برخی از واحدهای متانول به الفین (MTO) در چین، قیمت به سطح 3010 یوان بازگشت و بدین ترتیب رشد قیمت هفتگی متانول به 80 یوان رسید. در این هفته ذخایر متانول در بنادر شرق و جنوب چین با افزایشی 4 درصدی به 400 هزار تن رسید.

بازار کره جنوبی نیز با تبعیت از بازار چین معاملات نسبتا پر رونقی را تجربه کرد. در بازار جنوب شرق آسیا این هفته شاهد کمبود عرضه متانول بودیم؛ امری که قیمت این محصول را بار دیگر در مدار صعود قرار داد. تعطیلی غیر منتظره واحد 850 هزار تنی شرکت متانول برونئی در در دو هفته گذشته از دلایل کمبود عرضه در این منطقه به شمار می رود.

در این میان چشم انداز افزایش عرضه به بازار هند، قیمت متانول را برای دومین هفته متوالی با افتی ملموسی در بازار وارداتی این کشور مواجه کرد. فعالان بازار عنوان می کنند که به تبع برنامه تعمیر و نگهداری واحدهای تولید متانول در ایران، تولیدکنندگان این محصول در دیگر کشورها محموله های خود را به سوی بازار هند گسیل کرده اند؛ امری که به رسیدن حدود 50 تا 75 هزار تن متانول به بازار هند در نیمه اول ماه می منجر خواهد شد.

بر این اساس هر تن متانول در قرارداد سی‌اف‌آر چین با رشدی 5 دلاری در این هفته در سطح 385 دلار معامله شد. این محصول در قرارداد سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا با افزایشی 6 دلاری، قیمت 421 دلار را تجربه کرد. در قراردادهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت 8 دلار افزایش یافت و این محصول در سطح 407 معامله شد. در قراردادهای سی‌اف‌آر هند متانول با افتی 22 دلاری به 394 دلار رسید.