کاهش هیجان در بازار فلزات پایه

04:19 - 1400/01/18
با وجود تداوم روند نزولی قیمت فلزات در صبح امروز، رفته رفته فشار موجود بر معاملات کمی کاهش یافته و در حال حاضر قیمت این محصولات نوسانی اندک را تجربه می کنند. آرام شدن روند صعودی دلار در کنار کاهش فشار حاصل از روند شناسایی سود از دلایل این امر به حساب می آیند. در این میان انتشار اخباری در زمینه مذاکره روسال با شرکت های چینی در زمینه تامین آلومینای مورد نیاز و احتمال دریافت کمک مالی این شرکت از دولت روسیه، کمی از هیجان روزهای اخیر در بازار فلزات کاسته است.
کاهش هیجان در بازار فلزات پایه

شاخص دلار از بعد از ظهر دیروز  به تبع تزلزل ارزش پوند و ین در برابر دلار آمریکا در مسیر صعودی قرار گرفت و این روند در صبح  امروز نیز تداوم یافت به گونه ای که نماگر مذکور توانست بار دیگر به سطح 90 واجد بازگردد. تقویت ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان تقاضا برای فلزات را متاثر کرد و قیمت این محصولات را جلسه معاملاتی پنج شنبه بازار لندن به محدوده منفی کشاند. این روند در صبح امروز نیز ادامه داشت اما با آرام تر شدن سیر حرکتی شاخص دلار، شاهد کاهش فشار بر فلزات بودیم.

علاوه بر این موضوع، آغاز روند شناسایی سود نیز در تزلزل قیمت فلزات نقش شایانی داشت. پس از رشد ملموس قیمت فلزات به ویژه آلومینیوم در روزهای گذشته، بخشی از سرمایه گذاران از عصر دیروز مشغول شناسایی سود شدند. در این میان به نظر می رسد موج اخیر شناسایی سود به صورت موقتی پایان یافته و همین امر نیز به بهبود فضای بازار منجر شده است.

در این میان بانک ANZ در گزارشی اعلام کرد که دولت روسیه تصمیم دارد پس از تحریم روسال از سوی خرانه داری آمریکا، کمک های مالی را به این شرکت تخصیص دهد. در عین حال خبرهایی نیز از مذاکره مقامات روسال با شرکت های چینی به منظور تامین آلومینای مورد نیاز این شرکت شنیده می شود. انتشار این اخبار کمی از تب و تاب معاملات آلومینیوم کاسته است. با توقف روند صعودی آلومینیوم از عصر دیروز و اصلاح نسبی قیمت این محصول، از رونق معاملات دیگر فلزات نیز کاسته شده است. 

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات آتی لندن با رشدی 0/1 درصدی به 6970 دلار رسیده و روی نیز 0/2 درصد گران شده و در سطح 3237 دلار قرار گرفته است. سرب با افزایش قیمتی 0/5 درصدی در سطح 2357 دلار معامله می شود و در این میان آلومینیون با کاهش قیمتی 0/2 درصدی به 2483 دلار رسیده است.