بار هزینه خشکسالی بر فولاد مبارکه چقدر است؟

واکنش « فولاد » به افزایش بهای آب

04:15 - 1400/01/18
همزمان با احتمال افزایش چندبرابری بهای آب برای مصارف شرکت‌های فولادی استان اصفهان، فولاد مبارکه از برنامه جبران اثر افزایش چندبرابری قیمت آب در هزینه‌های سال جاری خبر می‌دهد.
واکنش « فولاد » به افزایش بهای آب

همسو با اعتراض کشاورزان به مساله حقآبه کشاورزان در استان اصفهان، حال برخی گزارش‌ها خبر از احتمال افزایش 16 برابری نرخ آب برای مصارف شرکت‌های فولادی استان اصفهان می‌دهد. در واکنش به این اتفاق معاون اقتصادی و مالی فولادمبارکه تاکید دارد اثر افزایش چند برابری قیمت هر متر آب در هزینه‌های سال جاری شرکت جبران می‌شود.

براین اساس قیمت هر متر مکعب آب در سال جدید از 750 تومان سال قبل به 12 هزار تومان خواهد رسید. امیرحسین نادری با تایید این موضوع می‌گوید: این موضوع هر چند باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش اندک سود هر سهم سال جاری فولاد مبارکه خواهد شد اما تلاش می‌شود از طریق بهره‌برداری از طرح‌های در دست اجرا و دیگر برنامه‌ها جبران شود. این در حالی است که براساس گفته‌های بهرام سبحانی؛ مدیرعامل فولاد مبارکه این مجموعه فولادی امسال به دنبال تحقق تولید ۹.۴میلیون تن فولاد در سال جاری است.

در بررسی «دنیای بورس» افزایش قیمت می‌تواند اثر محسوسی در بار هزینه‌های فولاد مبارکه داشته باشد. فولاد مبارکه سالانه بین 25 تا 30 میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کند. اگر فرض شود که هزینه آب در سال گذشته مطابق مطلب کامودیتی 750 تومان بوده و از سال 97 این نرخ 16 برابر شود تا بیش از 300 میلیارد تومان به هزینه‌های این شرکت افزوده می‌شود. این عدد معادل 4 تومان سود به ازای هر سهم «فولاد» است که اگر این قانون به تصویب رسد باید انتظارات سودآوری این شرکت در نظر گرفته شود.

پیش‌تر در «دنیای بورس» خواندید: بار هزینه خشکسالی بر فولاد مبارکه

در همین رابطه بخوانید: مصوبه‌های شورایعالی امنیت ملی برای بحران آب اصفهان