دومین پرسش بورسی «دنیای بورس» را پاسخ دهید

مسابقه بدهید و جایزه بگیرید

04:09 - 1400/01/18
با آغاز یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه که از دیروز رسما آغاز به کار کرد، گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» در طول برگزاری نمایشگاه هر روز پرسشی را مطرح می‌کند. مخاطبان در صورت ارایه پاسخ صحیح می‌توانند از اشتراک رایگان «دنیای بورس» بهره‌مند شوند. پرسش امروز «دنیای بورس» درباره آخرین اقدام‌ها برای مقابله با زمان دستکاری در بازار سرمایه است. پاسخ به نخستین پرسش بورسی درباره ریشه دلایل اصلی تعلیق موقت ایران در فدراسیون بورس‌های جهانی را امروز بخوانید.
مسابقه بدهید و جایزه بگیرید

یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه از دیروز با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار رسما آغاز به کار کرد. فاینکس ۲۰۱۸ با هدف برقراری ارتباط بین فعالان بازار سرمایه، نهادهای بین المللی و افراد علاقه‌مند به حضور در بازار سرمایه برگزار می‎شود.

1) تیم تحلیلی «دنیای بورس» به‌صورت روزانه پرسشی را مطرح و فعالان را به شرکت در این مسابقه دعوت خواهد کرد. کسانی که بتوانند به این پرسش‌ها پاسخ صحیح دهند به‌صورت رایگان از اشتراک سایت «دنیای بورس» بهره‌مند خواهند شد. پرسش‌ها و نحوه ارسال پاسخ‌ها هر روز در صفحه‌های بورس روزنامه «دنیای اقتصاد» و سایت «دنیای بورس» با عنوان «مسابقه روز» اطلاع‌رسانی می‌شود.

  • مسابقه روز/  پرسش امروز (سه‌شنبه ۲۸ فروردین): «در دوره‌های مختلفی که بخش‌های مختلف بازار سرمایه دچار نوسان شدید شد، مقام ناظر به منظور کاهش سرعت نوسان اقدام‌هایی را انجام داد. چهار مورد از این نوع اقدام‌ها را توضیح دهید.» سوال‌ها در صفحه بورس روزنامه «دنیای اقتصاد» و سایت «دنیای بورس» قرار می‌گیرند. 
    مخاطبان پاسخ‌های خود را حداکثر تا پایان همان روز می‌توانند به آدرس  den.contest۲۰۱۸@gmail.com ارسال کنند. اشتراک دوماهه سایت «دنیای بورس» جایزه پاسخ به تک‌پرسش‌ها است و اگر فردی به هر چهار سوال پاسخ صحیح بدهد اشتراک یکساله دریافت می‌کند. همچنین «دنیای اقتصاد» در ایام نمایشگاه دو برنامه دیگر برای مخاطبان مد نظر قرار داده است.
  • پاسخ سوال روز دوشنبه: در نخستین پرسش «مسابقه روز» مخاطبان باید به این پرسش پاسخ می‌دادند که «بورس تهران که از بنیان‌گذاران فدراسیون بورس‌های جهانی (WFE) محسوب می‌شود اوایل دهه ۲۰۱۰ به‌طور موقت از این فدراسیون اخراج شد. ریشه اصلی این اتفاق را توضیح دهید.» برخی پاسخ‌هایی که تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶) رسیده است به درستی بر این موضوع تاکید داشته‌اند که بهانه تعلیق عضویت ایران در فدراسیون بورس‌های جهانی (WFE) عدم عضویت کشورمان در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO) بوده است.

    ریشه اصلی این ماجرا را می‌توان در کتاب «ناگفته‌های بورس» نوشته دکتر علی صالح‌آبادی پیدا کرد. مطابق اظهارات رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار، در آن زمان کشورمان مدارک و شرایط لازم برای عضویت در IOSCO را فراهم کرده بود، اما ناگهان تغییراتی در مدیریت IOSCO همزمان با افزایش فشارهای سیاسی بر کشورمان باعث به تعویق افتادن عضویت ایران در این سازمان بین‌المللی می‌شود به‌طوری که صالح‌آبادی تاکید می‌کند در نشست سالانه آیسکو، دبیرکل مسائل سیاسی را علت مخالفت با عضویت ایران در این سازمان عنوان می‌کند.

    رییس اسبق سازمان بورس معتقد است این سازمان که نباید درگیر مسائل سیاسی باشد در عمل گرفتار قدرت‌های جهانی می‌شود. بنابراین همزمان با عدم عضویت ایران در آیسکو در گام بعدی، رئیس WFE که فردی یهودی بوده با انجام برخی لابی‌ها، پیش‌شرط عضویت در آیسکو را بهانه‌ای جدید برای تعلیق عضویت ایران در WFE می‌کند. به این ترتیب می‌توان مدعی شد تعلیق عضویت کشورمان در آن سال‌ها برخی حساسیت‌های سیاسی در سطح بین‌المللی همزمان با اعمال تحریم‌های هسته‌ای بوده است.

2) با توجه به استقبال از همایش «اقتصاد ایران در سال ۹۷» که اسفندماه سال گذشته توسط مجموعه «دنیای اقتصاد» برگزار شد، بخش «چشم‌انداز بورس در سال ۹۷» توسط تیم تحلیلی «دنیای بورس» روز پنج‌شنبه ساعت ۱۰ در سالن خلیج‌فارس، طبقه دوم، تالار گفت‌وگو در محل نمایشگاه بین‌المللی ارایه می‌شود. تحولات اخیر در بازار ارز، وضعیت بازار جهانی پس از جنگ تجاری آمریکا و چین و نقش عوامل غیراقتصادی (برجام و ترامپ) بر بازار سهام و همچنین فرصت‌های بدون ریسک سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران مهم‌ترین محورهای این کارگاه خواهند بود.

3) در این ایام همچنین تخفیف‌های ویژه‌ای برای خرید اشتراک سایت «دنیای بورس» برای متقاضیان در نظر گرفته شده است. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به غرفه «دنیای اقتصاد» کد ویژه تخفیف را دریافت کرده یا با مراجعه به سایت www.donyayebourse.com برای بهره‌مندی از تخفیف‌های نمایشگاهی استفاده کنند. در این مدت اشتراک دوماهه ۲۰ درصد، شش‌ماهه ۳۰ درصد و یک‌ساله ۴۰ درصد از تخفیف برخوردار خواهند بود.

***مخاطبان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از ساعت 10 صبح تا 5 عصر هر روز به مدت 4 روز (یکشنبه 27 فروردین‌ماه تا پایان روز پنج‌شنبه 30 فروردین‌ماه) به غرفه «دنیای اقتصاد» واقع در نمایشگاه بین‌المللی، سالن ۳۵، غرفه شماره ۲ مراجعه کنند یا با شماره ۴۲۷۱۰۲۶۰ تماس حاصل فرمایند. اطلاعات تکمیلی مربوط به ایام نمایشگاه را در صفحه‌های بورس روزنامه «دنیای اقتصاد» یا سایت تحلیلی «دنیای بورس» دنبال کنید.