با کاهش نگرانی در زمینه بحران سوریه رقم خورد

نوسان محدود شاخص دلار در صبح دوشنبه

04:04 - 1400/01/18
کاهش نگرانی فعالان اقتصادی در زمینه احتمال درگیری گسترده نظای در سوریه باعث شد تا در بازگشایی بازار جهانی ارز، شاخص دلار افت مختصری را تجربه کند.
نوسان محدود شاخص دلار در صبح دوشنبه

بسیای از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازا جهانی ارز در هفته گذشته نگران تهدیدات ترامپ در زمینه حمله نظامی به سوریه و احتمال بروز درگیری گسترده نظامی در این کشور میان غرب و حمایت کنندگان از دولت سوریه یعنی روسیه و ایران بودند. در این میان آمریکا، فرانسه و بریتانیا در پایان هفته حمله موشکی محدودی را به بهانه تلافی حمله شیمیایی در دوما در خاک سوریه ترتیب دادند و پس از این حمله رئیس جمهور آمریکا از تمام شدن عملیات سخن به میان آورد. غربی ها دولت سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی در دوما متهم کرده اند و در این میان دمشق این ادعا را کذب دانسته است. بدین ترتیب به صورت مقطعی نگرانی در زمینه تعمیق بحران سوریه و تشدید تنش میان قدرت های بزرگ جهان کاهش یافت و همین امر نیز به نوسان نه چندان ملموس ارزش ارزهای مطرح جهان در صبح امروز منجر شد.

محدود بودن حمله نظامی مذکور به حدی فعالان بازار ارز را هیجان زده کرد که در ابتدای روز ارزش دلار آمریکا در برابر ین ژاپن سیری صعودی را تجربه کرد اما رفته رفته این روند معکوس شد و بخشی از سرمایه گذاران ریسک گریز به سوی ین ژاپن متمایل شدند.

همچنین سرمایه گذاران با در نظر گرفتن احتمال افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی بریتانیا، کماکان نظر مثبتی بر پوند دارند و همین امر نیز به رشد ارزش این ارز در برابر دلار آمریکا منجر شده است.

بدن ترتیب شاخص دلار تا این لحظه از معاملات روز چهار‌شنبه با افتی 0/08 درصدی به 89/72 واحد رسیده است.