خطر ابرجنگ در خاک شام

هر ساعت که می‌گذرد خطر احساس جنگ بیش‌تر به گوش می‌رسد. ساعت‌های آینده جهان شاهد تصمیم‌ها و اتفاق‌های تاریخی خواهد بود. با این وصف آرایش نیروهای خارجی در منطقه و شنیده‌های جدید احتمال گرفتن جنگ در سوریه را بالا برده است.

بوی جنگ از «شام» به مشام می‌رسد. خبرگزاری‌های رسمی خبر می‌دهند: جنگنده‌های آمریکایی در مرز سوریه با عراق به پرواز درآمدند. این در حالی است که شبکه‌های خبری می‌گویند: آمریکا، فرانسه و انگلستان بر لزوم همکاری و پاسخ قاطع به دولت سوریه در قبال حمله شیمیایی به شهر دوما به توافق کامل دسته یافته‌اند. خبرگزاری«ایسنا» نیز در خبری از دیدار محرمانه نماینده ویژه پوتین در امور سوریه با دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران خبر داده است. 

به گفته یک مقام مطلع در تهران، الکساندر لاورنتیف؛ نماینده ویژه پوتین در امور سوریه در جریان سفر اعلام نشده و غیر منتظره خود به تهران، روز سه‌شنبه، با علی شمخانی؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مورد تازه‌ترین تحولات سوریه و همچنین حمله اخیر اسراییل به این کشور و تهدیدات رییس جمهور آمریکا مبنی بر مداخله نظامی در امور سوریه گفت‌وگوی طولانی و محرمانه‌ای داشته است.

ناوشکن آمریکایی «یو‌اس‌اس دونالد کوک» مجهز به موشک‌های «تاماهاک» در شعاع ۱۰۰ کیلومتری از بندر طرطوس سوریه مستقر شده است. انتظار می‌رود در روزهای آینده هم ناوشکن «یواس‌اس پورتر» وارد آب‌های مجاور سوریه شود. در مقابل، جنگنده‌های روس نیز از ارتفاع پایین مزاحم این ناوشکن آمریکایی شده‌اند. همچنین دولت سوریه در اطراف دمشق و مناطق تحت کنترل خود در حالت آماده‌باش است. شواهد از پیوستن نیروهای بریتانیا و فرانسه برای حمله نظامی به سوریه حکایت دارد.

تحولات دیروز و امروز نیز البته آرایش جدیدی از نیروهای فعال و بازیگر را در سوریه نمایش می‌دهد. در حالی با بالا گرفتن جنگ سرد در شورای امنیت آمریکا و روسیه هر یک قطعنامه پیشنهادی دیگری را وتو کردند که «فاکس نیوز» از حرکت یک ناوگروه تهاجمی به رهبری ناو هواپیمابر «ترومن» به سمت مدیترانه خبر داد. گزارشگر این شبکه خبری همچنین می‌گوید: نیروی دریایی سلطنتی انگلیس نیز ناو جنگی «HMS» را به مدیترانه اعزام کرد. خبرها از روسیه نیز حکایت از این دارد بزرگترین ناو جنگی روسیه، به زودی در سوریه لنگرگیری می‌کند.

با همه این اوصاف نشانه‌های دیگری از قوت احتمال بالاگرفتن درگیری‌ها در سوریه نیز در حال وقوع است. در همان حال سفیر روسیه در لبنان نیز از سرنگونی موشک‌های آمریکا به سمت سوریه در صورت حمله نظامی آمریکا به سوریه خبر داد. به گفته این مقام روسی محل‌های پرتاب موشک نیز هدف قرار می‌گیرند. 

شب گذشتە فرماندھان ارشد و مشاوران کارکشتە نظامی در ضیافت شام کاری دونالد ترامپ شرکت کردند و رییس جمھور آمریکا هم البته سفر بە پرو را لغو کرد. همزمان با ضیافت ترامپ نخست وزیر فرانسه هم در سخنرانی خود مدعی شد: متحدان اسد مسئول کشتار شیمیایی غیرنظامیان در دوما سوریه هستند. ایران همواره ادعای دولت‌های غربی و عربستان در خصوص سوریه را رد کرده است.

در تازه‌ترین رویدادها سازمان هواپیمایی اروپا نیز با انتشار یک بیانیه هواپیماهای غیرنظامی را در ۷۲ ساعت آینده از پرواز بر فراز سواحل شرقی مدیترانه و سوریه بر حذر داشت. در همین حال «لوفیگارو» نیز از آمادگی جنگنده‌های فرانسه برای مشارکت در حمله نظامی به سوریه خبر داد. روسیه نیز از اعلام آماده باش سامانه دفاع هوایی روسیه در دریای سیاه در پی تنش‌ها بین آمریکا و روسیه بر سر سوریه خبر داد. برخی اخبار هم حکایت از این دارد که ژنرال رابرت نلر؛ فرمانده تفنگداران ارتش آمریکا از سربازان خود در ناروی خواست آماده جنگ با روسيه باشند.

در تازه‌ترین اخبار البته شبکه اسکای نیوز نیز گزارش داده یک فروند هواپیمای ترابری نظامی در نزدیکی فرودگاه نظامی «بوفاریک» در نزدیکی پایتخت الجزایر سقوط کرد. براساس این گزارش بر اثر سقوط این هواپیما ۱۰۰ نفر جان باخته‌اند اما شبکه «العربیه» از تلفاتی در حدود ۲۰۰ نفر سخن گفته است.

همسو با تحولات سوریه در حالی وزیر دفاع اسراییل مدعی شده اجازه حضور پایدار ایران در سوریه را نمی‌دهد که علی اکبر ولایتی؛ رییس مرکز استراتژیک مصلحت نظام اسراییل را به واکنش انتقام‌جویانه به بمباران فرودگاه نظامی حمص تهدید کرد. وزیر جنگ اسراییل هم البته در مدعای جدیدی واکنش نشان داده و گفته است: در صورتی که ایران بخواهد به حملات علیه سوریه پاسخ دهد، تل‌آویو نیز دولت دمشق را ساقط کرده و «بشار اسد» را نیز ترور خواهد کرد. ایران همواره در سال‌های اخیر ادعای دولت‌های غربی و متحدانش را رد کرده است.

گزارش «دنیای اقتصاد» در خصوص تحولات سوریه را اینجا بخوانید.

Submitted by admin on