نگاه بازار جهانی ارز به تحولات سوریه

03:53 - 1400/01/18
پس از افت مجدد شاخص دلار در شب گذشته، معاملات کم‌نوسانی در صبح امروز در بازار ارز رقم خورده و از شتاب افت این نماگر کاسته شده است. تحولات سوریه هم اکنون در کانون توجه فعالان بازار ارز قرار دارد.
نگاه بازار جهانی ارز به تحولات سوریه

افزایش نگرانی فعالان اقتصادی در زمینه احتمال دخالت نظامی آمریکا و متحدان اروپایی این کشور در سوریه، شب گذشته ارزش دلار آمریکا را در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان پایین آورد. در این میان به تبع رشد قیمت در بازارهای کالایی به ویژه بازار نفت، ارزهای کالا محور مانند دلار کانادا در برابر دلار آمریکا بیش از پیش تقویت شدند.

پس از این روند در صبح امروز شاهد آرام تر شدن روند نزولی شاخص دلار هستیم و این نماگر افتی بسیار مختصر را تا این لحظه تجربه کرده است. با این وجود کماکان به علت وجود ریسک درگیری نظامی در سوریه میان قدرت های بزرگ، ین در کانون توجه سرمایه گذاران قرار دارد و این ارز توانسته در صبح چهارشنبه روندی صعودی را در برابر دلار آمریکا تجربه کند.

در این میان سخنان شب گذشته یکی از مقامات بلند پایه بانک مرکزی اروپا در زمینه عقب نشینی از برنامه خرید اوراق قرضه، احتمال رشد یورو در برابر دلار را تقویت کرده است. ادوارد نووتنی شب گذشته در مصاحبه با رویترز اعلام کرد که عقب نشیتی از برنامه 2/55 تریلیون یورویی خرید اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی اروپا تا پایان سال اجرایی خواهد شد و بدین ترتیب راه برای افزایش نرخ بهره اروپا هموار می شود.

بدن ترتیب شاخص دلار تا این لحظه از معاملات روز چهار‌شنبه با افتی مختصر به 89/55 واحد رسیده است.