با آغاز روند شناسایی سود رقم خورد

کاهش قیمت فلزات‌پایه در صبح چهارشنبه

03:51 - 1400/01/18
پس از رشد ملموس قیمت فلزات پایه از جمله آلومینیوم و مس در روزهای اخیر به ویژه در روز سه‌شنبه، با از سرگیری معاملات در صبح امروز روند شناسایی سود از سوی بخشی از سرمایه گذاران  آغاز شده و این امر درکنار توقف روند نزولی شاخص دلار، قیمت تمام محصولات معاملاتی در بازار فلزات را به محدوده منفی کشانده است.
کاهش قیمت فلزات‌پایه در صبح چهارشنبه

عصر دیروز سیر رو به افول شاخص دلار تشدید شد و این نماگر افتی به میزان 0/27 درصد را تجربه کرد و همین امر نیز به افزایش تقاضا در بازار فلزات دامن زد به گونه ای که آلومینیوم به بالاترین سطح پس از 29 ژانویه رسید و مس نیز توانست بار دیگر از مرز 6900 دلار عبور کند. تقویت ارزهای کالا محور همانند دلار کانادا و استرالیا در برابر دلار آمریکا و همچنین نگرانی فعالان اقتصادی از دخالت نظامی آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی در سوریه از دلایل تزلزل شاخص دلار به حساب می آید.

همچنین آلومینیوم پس از رشد قیمت 4 درصدی در روز دوشنبه، دیروز نیز نزدیک به 3 درصد گران شد. علاوه بر افزایش تقاضای این محصول به تبع افت ارزش دلار آمریکا، انتشار تصمیم بازار فلزات لندن در مورد آلومینیوم تولیدی شرکت روسال در افزایش ملموس قیمت این محصول تاثیر شایانی داشت. بازار فلزات لندن عصر سه شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد که از 17 آوریل ذخیره سازی آلومینیوم با منشا شرکت روسال در انبارهای این بازار و قرارگیری این ذخایر به عنوان موجودی قابل فروش تعلیق می شود مگر اینکه مالک محصول بتواند ثابت کند که نگهداری این موجودی منجر به نقض تحریم های خزانه داری آمریکا نخواهد شد.

در این میان پس از رشد ملموس قیمت فلزات به ویژه آلومینیوم و مس در روزهای اخیر، از صبح امروز روند شناسایی سود  از سوی بخشی از سرمایه‌گذاران آغاز شده و با افزایش تعداد موقعیت های فروش در بازار، معاملات زیر فشار قرار گرفته است. همچنین شاخص دلار روندی باثبات را در پیش گرفته و همین امر نیز تقاضا برای فلزات را کمی کاهش داده است.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با افتی 0/7 درصدی در سطح 6921 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با افتی 0/9 درصدی در قیمت 2204 دلار معامله می‌شود. روی 0/1 درصد ارزان شده و در سطح 3246 دلار معامله می‌شود. سرب نیز با کاهشی قیمتی به همین میزان به 2286 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 0/3 درصد گران شد و روی نیز رشد قیمتی 0/1 درصدی را پشت سرگذاشت. در این میان سرب با افزایش قیمتی مختصر مواجه شد و قیمت آلومینیوم نیز به میزان اندکی پایین آمد.