جدال انتظارات با نرخ دستوری ارز

سیگنال آتی سکه به بازارها

03:47 - 1400/01/18
نوسانات شدید ارز می‌تواند برای معامله‌گران در بازار آتی سکه زیان 50 درصدی به بار آورده باشد. سیاست دستوری دولت در تعیین نرخ برای دلار ورق بازی در این بازار را از ابتدای معاملات امروز برگرداند. به این ترتیب پس از تعطیلی روز گذشته، معاملات امروز بازار آتی بر خلاف ابتدای هفته با صف فروش آغاز شد. اما این رویه چندان دوامی نداشت و انتظارات در این بازار قیمت‌ها را به مدار مثبت کشاند. سه سناریو می‌توان برای معاملات آتی مطرح کرد.
سیگنال آتی سکه به بازارها

جهش نرخ دلار در دو روز ابتدایی هفته سبب شد تا معاملات سکه در بازار آتی در تمامی سررسیدها به محدوده صف خرید برسد؛ تا آنجا که نهایتا سازمان بورس، معاملات روز دوشنبه را با عنوان پیش‌آمد شرایط اضطراری متوقف کرد. از آنجا که اکثر معاملات روز یکشنبه در محدوده صف خرید انجام شده است، احتمالا اختیارکنندگان موقعیت خرید در جلسه معاملاتی پیشین، امروز در محدوده نزدیک صف فروش باید به بستن موقعیت اتخاذشده خود اقدام کنند و با توجه با اهرم این بازار، این موضوع بدان معنی‌ست که سرمایه‌گذاران با زیانی در حدود 50 درصد مواجه می‌شوند.

اما به نظر می‌رسد این پایان ماجرا نیست. در آخرین معاملات، در سمت تقاضای تمامی سررسیدهای قرارداد آتی حضور خریدار محسوس بود. امری که موجب رشد قیمت قراردادهای آتی شد.

سه سناریو می‌توان در این خصوص بیان کرد. در سناریو نخست احتمال حمایت مصنوعی مطرح می‌شود که وقوع آن بسیار پایین به نظر می‌رسد. در حالت دوم بازی معامله‌گران برای کاهش زیان حاصل از موقعیت‌های خرید در ابتدای هفته است. در سناریو سوم و محتمل نیز می‌توان به انتظارت آتی از نرخ دلار اشاره کرد. حافظه بازار کاملا رویدادهای سال 90 را در بازار ارز و سایر بازارها به خاطر دارد. بر این اساس انتظارات کنونی از نرخ دلار دی‌ماه سال جاری بر اساس قرارداد آتی و با قیمت طلای کنونی بیش از 6 هزار تومان است. این موضوع باید مورد توجه دیگر فعالان نیز قرار گیرد.