در واکنش به سخنان ترامپ در زمینه جنگ تجاری اتفاق افتاد

کاهش فشار بر بازار فلزات

03:42 - 1400/01/18
با آغاز به کار بازار فلزات در هفته جدید، جو مبهمی بر معاملات این محصولات حاکم شده به گونه ای که آلومینیوم با رشد قیمت مناسبی رو به است و مس نیز در محدوده مثبت معامله می شود اما  در این میان سرب و روی زیر فشار قرار گرفته اند. نگرانی فعالان بازار ازاحتمال اخلال در عرضه آلومینیوم به تبع تحریم شرکت روسال از سوی آمریکا این محصول را در کانون توجه قرار داده  و در عین حال اظهارات جدید ترامپ در زمینه تعرفه های وارداتی نیز از فشار بر بازار فلزات کمی کاسته است.
کاهش فشار بر بازار فلزات

معاملات ارز در بازار جهانی صبح امروز کم نوسان پیگیری می شود و شاخص دلار تا این لحظه با رشدی بسیار مختصر مواجه شده است. بدین ترتیب بازار فلزات تا این لحظه سیگنالی را از بازار ارز دریافت نکرده است.

در این میان کماکان فعالان بازار فلزات نگران کشمکش‌های میان آمریکا و چین بر سر مساله تعرفه‌های تجاری هستند  امری که بر چشم انداز رشد اقتصاد جهانی و تقاضای کالاهای خام صنعتی از جمله فلزات سایه افکنده است.

با این وجود اظهارات جدید رئیس جمهور آمریکا در زمینه احتمال فروکش کردن بحران تجاری اخیر کمی از فشار بر بازار فلزات را کاهش داده است. دونالد ترامپ روز گذشته در پیامی توئیتری اعلام کرد فارغ از اینکه در نزاع تجاری اخیر چه پیش آید، او و رئیس جمهور چین دوستان خوبی خواهند بود. وی ابراز امیدواری کرد که موانع تجاری وضع شده از سوی چین به زودی رفع شود و همچنمین توافقی میان دو کشور در زمینه مالکیت معنوی شکل بگیرد.

در این میان آلومینیوم امروز نیز با اقبال سرمایه گذاران روبرو شده و این محصول در برهه کنونی پیشتاز معاملات است. در پایان هفته وزارت خزانه داری آمریکا نام شرکت روسال را در فهرست تحریم‌های این نهاد قرار داد. شرکت روسال که به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آلومینیوم در جهان شناخته می شود، سال گذشته میلادی 3/7 میلیون تن آلومینیوم تصفیه شده و 11/5 میلیون تن آلومینا تولیدکرده است. بدین ترتیب تحریم این شرکت از سوی آمریکا نگرانی های جدی را در زمینه احتمال بروز اخلال در عرضه جهانی آلومینیوم رقم زده است.

 

در برهه کنونی هر تن آلومینیوم در معاملات آتی لندن با رشدی یک درصدی در سطح 2083 دلار قرار گرفته است. مس به میزان 0/4 درصد گران شده و به 6787 دلار رسیده است. در این میان سرب با افتی 0/3 درصدی در سطح 2377 دلار قرار گرفته و روی با کاهش قیمتی 1/1 درصدی به 3216 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 0/1 درصد ارزان شد اما آلومینیوم رشد قیمتی0/8 درصدی را پشت سرگذاشت. روی با کاهش 1/4  درصدی مواجه شد و قیمت سرب نیز به میزان یک درصد پایین آمد.