مرحله اول افزایش سرمایه بیمه آرمان تصویب شد

2 تصمیم مجمع « آرمان »

03:38 - 1400/01/18
در مجمع فوق‌العاده بیمه آرمان اگر چه در نخستین تصمیم افزایش سرمایه «آرمان» به 150 میلیارد تومان در مرحله اول به تصویب رسید اما در ادامه با مخالفت برخی سهامداران حقوقی مرحله دوم به تصویب نرسید.
2 تصمیم مجمع « آرمان »

مجمع فوق‌العاده بیمه آرمان با دستور کار افزایش سرمایه با حضور 91 درصد سهامداران برگزار شد. در پایان مجمع مصوب شد سرمایه «آرمان» از 120 میلیارد تومان به 150 میلیارد تومان (معادل 25 درصد) افزایش یابد. تامین این مبلغ از دو محل مطالبات و آورده نقدی به میزان حدود 23.8 میلیارد تومان (حدود 20 درصد) و اندوخته سرمایه‌ای به میزان حدود 6.2 میلیارد تومان (حدود 5 درصد) خواهد بود.

در این میان افزایش سرمایه مرحله دوم از 150 میلیارد تومان به 200 میلیارد تومان با توجه به مخالفت نماینده بانک گردشگری و شرکت‌های وابسته که 32 درصد سهام حاضر در مجمع را داشتند، مورد تصویب قرار نگرفت (برای تایید مصوبه‌های مجمع فوق‌العاده دوسوم آرای حاضر در جلسه مورد نیاز است).

گزارش مدیرعامل

مطابق تصویب نامه هیات وزیران، شرکت‌های بیمه‌ای که در تمام رشته‌ها بیمه‌نامه صادر می‌کنند باید تا پایان سال 1396 سرمایه خود را به 150 میلیارد تومان برسانند. بنابراین افزایش سرمایه مرحله اول الزامی است. مدیرعامل بیمه آرمان در گزارشی که به مجمع ارایه داد، می‌گوید: توانگری مالی ما در سال گذشته یک بود که اینک به دو رسیده است و اگر نتوانیم سرمایه خود را به میزان مناسبی افزایش دهیم ممکن است این نسبت به 3 هم برسد.

براساس توانگری مالی که در حال حاضر داریم تا 20 درصد هر حق بیمه را می‌توانیم نگهداری کنیم و بقیه را باید (اجباری) به شرکت‌های دیگر واگذار کنیم که به نفع شرکت نخواهد بود. در این حالت هرچه پرتفوی حق بیمه شرکت بیشتر شود میزان این واگذاری هم بیشتر شده و از میزان سود شرکت کم خواهد شد.

افزایش سرمایه مرحله دوم به 200 میلیارد تومان گرچه از نظر مقررات مصوب الزامی نیست اما علاوه بر بالا بردن سطح توانگری شرکت می‌تواند شرکت را در دریافت مجوز اتکایی قبولی کمک کند. در این صورت شرکت می‌تواند بخشی از حق بیمه نامه‌های شرکت‌های دیگر را به صورت اتکایی بپذیرد که سود مناسبی را عاید بیمه آرمان خواهد کرد.

گزارش حسابرس

گزارش حسابرس مطلوب بدون شرط اعلام شد.

حاشیه‌های مجمع

- مجمع با 35 دقیقه تاخیر شروع شد.

- مدیرعامل درباره برگزاری مجمع در آخرین روز کاری سال به شوخی گفت: در جهت کمک به آقایان برای فرار از خانه‌تکانی بوده است!

- نماینده بانک گردشگری پس از استعلام از مسوولان خود با افزایش سرمایه مرحله دوم مخالفت کرد و در پاسخ گله‌های مدیرعامل درباره عدم همکاری چیزی نگفت، اما از عملکرد مناسب مدیرعامل تشکر کرد.