سایه جنگ تجاری آمریکا و چین بر بازار فلزات

03:31 - 1400/01/18
با وجود تضعیف شاخص دلار، معاملات فلزات پایه در صبح امروز زیر فشار قرار گرفته و این محصولات افت قیمت نسبتا ملموسی را تجربه کرده‌اند. دلیل تزلزل فلزات در معاملات روز جمعه را می توان ناشی از افزایش نگرانی ها در زمینه چشم انداز تقاضای این محصولات به تبع وخیم‌تر شدن تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین در موضوع تعرفه‌های وارداتی جستجو کرد. شب گذشته رئیس جمهور آمریکا از تصمیم این کشور برای وضع تعرفه هایی وارداتی بر حجم قابل ملاحظه ای از کالاهای چینی خبر داد.
سایه جنگ تجاری آمریکا و چین بر بازار فلزات

تنش‌های تجاری هفته های اخیر آمریکا و چین  که با وضع تعرفه های واردتی بر فولاد و آلومینیوم تولید چین از سوی دولت آمریکا در ماه گذشته آغاز شد، روز به روز در حال عمیق‌تر شده است و همین امر نیز بسیاری از فعالان اقتصادی را نسبت به چشم انداز رشد اقتصاد جهانی بسیار نگران کرده است. در جدیدترین دور از اقدامات تلافی جویانه طرفین این جنگ تجاری، شب گذشته رئیس جمهور آمریکا در بیانه  ای اعلام کرد که از کابینه خود خواسته است وضع تعرفه تجاری بر طیف وسیع تری از  کالاهای چینی به ارزش 100 میلیاد دلار را در دستور کار خود قرار دهند. انتشار این خبر باعث افزایش فشار فروش در بسیاری از بازارهای کالایی از جمله بازار فلزات پایه شده است. روز چهارشنبه نیز مقامات چینی از عزم خود برای وضع تعرفه واردتی  بر 50 میلیاد دلار از کالاهای آمریکایی از جمله دانه سویا، خودرو و مواد شیمیایی خبر داده بود.

از دیگر اخبار مهم مرتبط به بازار فلزات در روز جمعه می توان به تصمیم شرکت Century Aluminum برای بازگشایی واحد ذوب و فرآوری خود در ایالت کنتاکی آمریکا اشاره کرد. در صورت اجرایی شدن این اقدام، 150 هزار تن آلومینیوم به مدار تولید باز خواهد گشت.

ذکر این نکته ضروری است که بازارهای چین همانند روز گذشته در روز جمعه نیز به تبع تعطیلات رسمی در این کشور فعالیتی نخواهند داشت.

در برهه کنونی هر تن روی در معاملات آتی لندن با افتی 0/9 درصدی در سطح 6755 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم به میزان 0/6 درصد ارزان شده و به 2006 دلار رسیده است. در این میان روی با افتی 0/5 درصدی در سطح 3228 دلار قرار گرفته و سرب با کاهش قیمتی 0/6 درصدی به 2370 دلار رسیده است.